Mærsk kan se fragtrater stige efter kinesiske helligdage

Rederiet Maersk Line kan sammen med konkurrenterne konstatere, at priserne på containerfragt er steget de seneste to uger.

Maersk Lines forventninger til 2016 lyder på et lavere resultat end i 2015, hvor rederiet hentede et plus på 1,3 mia. dollar. Fold sammen
Læs mere
Foto: CLAUS FISKER

Prisen for at fragte en tyvefodscontainer på ruterne fra Asien til Europa, der betragtes som de vigtigste handelsruter, er steget med 8 pct. til 755 dollar. Det skriver branchemediet Journal of Commerce.

Priserne på containerfragt bliver normalt offentliggjort ugentligt, men blev ikke oplyst i sidste uge på grund af de kinesiske helligdage "Golden Week".

Hvis man ser på udviklingen på markedet generelt, steg raterne med 9,8 pct. i den forløbne uge, viser tal fra rateindekset Shanghai Containerized Freight Index (SCFI), der dækker over spotpriserne på containerfragt fra Shanghai til en stribe destinationer verden over.

Fragtraterne har i 2016 været meget lave, hvor en kombination af lav efterspørgsel og for mange skibe på havet har presset priserne ned, hvilket også har afspejlet sig i rederiernes regnskaber, der har været præget af lav indtjening eller underskud.

Efter sommerferien har der dog været bedring, idet en betalingsstansning hos det sydkoreanske rederi Hanjin har betydet et lavere udbud på markedet, hvilket set med rederiernes øjne er blevet opfattet positivt, og har medført, at priserne er steget siden august.

Maersk Lines forventninger til 2016 lyder på et lavere resultat end i 2015, hvor rederiet hentede et plus på 1,3 mia. dollar. Efter halvdelen af året viser bundlinjen et underskud på 114 mio. dollar.