Mærsk i offensiven med nye ruter fra Asien

Containerforretningen Maersk Line, der tabte 3 mia. kr. sidste år, øger kapaciteten på ruterne fra Asien til Europa.

Det bliver ikke Maersk Line, der kommer til at gå forrest, hvis toppen skal skæres af den kapacitetsvækst, der har plaget containerrederierne det seneste års tid.

Sådan kunne man konkludere oven på dagens meddelelse fra Esplanaden, hvor Maersk Line fortæller om nye hurtige ruter fra Asien til Europa.

Det nye rutenetværk, der træder i kraft til april, indeholder en række nyskabelser. Blandt andet en superhurtig rute fra Kina til Tyskland samt en ny rute til Grækenland og Tyrkiet og en ny rute ind til Sortehavet. Man vil komme til at se de nye megaskibe, som bl.a. "Emma Mærsk", sejle på de nye ruter.

"Vi kommer blandt andet med et meget hurtigt produkt fra Shanghai til Bremerhaven i Tyskland, hvor vi er nede på 21 dage, hvilket er væsentligt hurtigere end hvad man tidligere har set i markedet. Vi er spændte på, hvordan det bliver modtaget, men vi er meget positive omkring det. Samtidig har vi to nye produkter i det Østlige Middelhav, som er nogle af de markeder, der vokser en del. Vi har tidligere serviceret de markedet med forskellige feeder-løsninger, men nu går vi ind direkte med store skibe til de områder," siger Peter Frederiksen, direktør fra Maersk Line til RB-Børsen.

Han peger på, at der har været god vækst i andet halvår af 2006 i markedet fra Fjernøsten til Europa, som årsag til at Maersk Line sætter ekstra kapacitet ind.

Det er ellers overkapacitet, i forhold til efterspørgslen, der har givet containerrederierne store indtjeningsproblemer, men netop ruterne fra Østen til Europa vurderes at kunne byde på ratestigninger i år.