Mærsk: Hamburg Süd planlægger at skære hver niende i Tyskland

Omkring hver niende stilling i Hamburg Süds organisation i Tyskland kan forsvinde, når containerrederiet overtages af danske Maersk Line.

Mærsk har lovet at offentliggøre flere detaljer om integrationen af opkøbet, når handlen gennemføres endeligt. Den afventer fortsat godkendelse fra myndighederne i blandt andet Kina og Sydkorea, men rederiet venter selv at have alt på plads inden udgangen af 2017. Fold sammen
Læs mere
Foto: MARCO BELLO

Det skriver shippingavisen Tradewinds på baggrund af interne dokumenter fra det tyske rederi.

Hamburg Süd er ved at blive købt af Mærsk-koncernen i en handel til 3,7 mia. euro (27,5 mia. kr.), og når de to rederier smelter sammen, forudses der 350 til 400 mio. dollar (2,2 til 2,5 mia. kr.) i årlige besparelser fra synergieffekter på driften med start i 2019.

De beløb skal primært findes ved at optimere rederiernes samlede rutenetværk samt via bedre udnyttelse af kapaciteten i de Mærsk-ejede havne i divisionen APM Terminals.

Men der er altså også lagt op til besparelser på landjorden, viser dokumenterne. Ud af 1015 faste Hamburg Süd-stillinger i Tyskland skal 131 skæres væk, mens der bliver skabt 19 nye. Det svarer til en nettoreduktion på 11 pct.

»Faktum er, at Hamburg Süds forretningsmodel vil føre til et lavere personalebehov end tidligere,« skriver rederiet ifølge Tradewinds og uddyber:

»Det betyder ikke nødvendigvis, at der vil være nedskæringer med det samme. Den nye forretningsmodel og de skitserede konsekvenser skal nærmere ses som basis for yderligere diskussioner og forhandlinger i udvalgene.«

Planerne er fortsat at lade Hamburg Süd sejle videre som et separat selskab med eget varemærke og identitet. Men der skal høstes synergier ved at slå visse funktioner sammen med Mærsks eksisterende organisation.

Mærsk har lovet at offentliggøre flere detaljer om integrationen af opkøbet, når handlen gennemføres endeligt. Den afventer fortsat godkendelse fra myndighederne i blandt andet Kina og Sydkorea, men rederiet venter selv at have alt på plads inden udgangen af 2017.

Hamburg Süd omsatte for 6,2 mia. dollar i 2016, og Maersk Line har varslet, at det skal løftes til 10 mia. dollar over tid. Til sammenligning havde de lyseblå Mærsk-skibe en samlet omsætning på knap 21 mia. dollar på containerfarten sidste år.