Mærsk halser efter de store konkurrenter på indtjeningen

Mærsk var tidligere førende i industrien for containerrederier på indtjeningen, men det har ikke været tilfældet de seneste år og var heller ikke billedet i første kvartal i år.

Foto: Brendan McDermid. Arkivfoto: REUTERS/Brendan McDermid
Læs mere
Fold sammen

Det viser en opgørelse lavet af analysehuset Alphaliner, der har gennemgået regnskaber fra de 11 største rederier, der har offentliggjort tal.

Maersks Ocean-division, der dækker over containerfragt til søs, får en femteplads med en estimeret EBIT-margin på minus 2,3 pct.

Helt i toppen ligger det tyske rederi Hapag-Lloyd efterfulgt af franske CMA CGM, der har marginer på henholdsvis 2,1 pct. og 1,6 pct.

Derudover har to mindre spillere, Wan Hai fra Singapore og Zim fra Israel, også klaret sig bedre med en overskudsgrad på henholdsvis 1 pct. og minus 0,3 pct.

Helt i bunden ligger Hyundai Merchant Marine (HMM) fra Sydkorea, hvis EBIT-margin lød på minus 15,6 pct. i første kvartal.

I gennemsnittet er overskudsgraden minus 3,3 pct. i første kvartal blandt de 11 rederier. Resultaterne har været ramt af stigende brændstofpriser og pressede fragtrater.

I samme kvartal sidste år var den på minus 1,2 pct., og man skal tilbage til tredje kvartal 2016 for at finde en svagere udvikling.

Her kan du se en oversigt over rederiernes resultater i første kvartal 2018 målt op mod hinanden:

SelskabOmsætning i dollarDriftsoverskud (EBIT)EBIT-marginHapag-Lloyd3217662,1CMA CGM5411881,6Wan Hai50951,0Zim751-2-0,3Maersks Ocean-division6810-158*-2,3*K Line1296-34-2,6EMC1257-37-2,9NYK1514-59-3,9MOL1695-95-5,6Yang Ming1059-76-7,2HMM907-142-15,6

Kilde: Alphaliner

* Maersks resultat er et estimat, da selskabet ikke oplyser EBIT for Ocean-divisionen.

/ritzau/FINANS