Mærsk går med i forsøget at hæve prisen på fragt til og fra Fjernøsten

Maersk Line, der er containerrederiet i A.P. Møller-Mærsk, forsøger nu at få priserne på at få sejlet varer mellem Nordeuropa og Fjernøsten op i et højere leje.

ARKIVFOTO: Maersk Line Fold sammen
Læs mere
Foto: Asger Ladefoged
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Containerrederiet varsler prisstigninger til mellem 1175-1225 dollar for en standard tyvefodscontainer, teu, og de nye priser sættes i søen 1. december og skal vare 14 dage frem eller indtil yderligere oplysninger. Det fremgår af et nyhedsbrev fra containerrederiet.

I fredags viste den ugentlige opgørelse på fragtraterne på de vigtige ruter mellem Asien og Europa et fald på knap 10 pct. til 788 dollar per teu, viser data fra Shanghai Shipping Exchange, der opgør indekset.

Dermed røg raterne på Asien-Europa-ruterne under 800 dollar for første gang i november - og det var tredje uge i træk med ratefald på ruterne.

Ud over Maersk har Hongkong-baserede OOCL varslet rateløft til 850 dollar per teu på ruterne fra Asien til Nordeuropa, Middelhavet og Sortehavet gældende fra 1. december, mens franske CMA CGM vil hæve raterne på Asien-Nordeuropa-ruterne til 1450 per teu ligeledes per 1. december.