Mærsk fortsætter efterforskning af voldtægtssag

Danmarks største rederi A.P. Møller - Mærsk oplyser, at fem implicerede skibsofficerer fortsat er suspenderede efter en voldtægtssag. I oktober stod en 19-årig amerikansk kvinde frem med en historie, der sendte chokbølger gennem søfartsbranchen.

Det nåede hele vejen til Mærsk-topchef Søren Skous bord, da en 19-årig amerikansk kvinde i oktober berettede om en voldtægt om bord på et af rederiets skibe. Virksomheden oplyser, at fem implicerede skibsofficerer fortsat er suspenderede, mens efterforskningen endnu pågår. Arkivfoto: Søren Bidstrup Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

En omfattende undersøgelse er stadig i gang hos A.P. Møller - Mærsk i kølvandet på mulig voldtægt af en 19-årig amerikansk kvinde.

Virksomheden har tidligere varslet ændringer af de kontrolmekanismer, der ellers skulle sikre rederiet mod denne type hændelser. I samme omgang blev fem implicerede skibsofficerer suspenderet.

Det er de fortsat, lyder det nu fra Mærsk.

Sagen startede i oktober, da kvinden beskrev hændelsesforløbet i et anonymt blogindlæg. Under sit praktikforløb på et amerikanskflaget Mærsk-skib blev hun voldtaget af en såkaldt førstemester, lød det. Ifølge beskrivelserne skete det på et tidspunkt, hvor kvinden var blevet presset af officerer til at drikke betydelige mængder af alkohol, selvom det ellers er forbudt at indtage alkohol ombord.

Kvindens detaljerede beskrivelser gjorde, at Mærsk efterfølgende var i stand til at identificere, hvilket skib og hvilke medarbejdere der var tale om.

»Derfor har vi noget, som danner grundlag for at sætte en undersøgelse i gang, og derfor har vi suspenderet de fem implicerede officerer, som har været på skibet,« udtalte teknisk chef Palle Laursen til Berlingske.

Gennemgang af rapporteringskanaler

Rederiet igangsatte således en uvildig undersøgelse, som blandt andre involverer kvindens skole, den maritime organisation i USA og amerikanske fagforeninger, der repræsenterer officererne og besætningen.

I Berlingske erkendte Palle Laursen, at Mærsk ikke havde gjort tilstrækkeligt forud for den angivelige voldtægt, og at man derfor ville kigge på, om de kanaler, hvor medarbejderne kan rapportere om disse sager, »føles tilgængelige nok«.

Virksomheden oplyser torsdag, at sagen fortsat undersøges, og at man ikke kan sige, hvor langt et forløb der venter.

Diskussionen om krænkelser til søs er ikke ny, men siden oktober er den genoptaget af fagforeninger og rederier i søfartsbranchen. Senest i kølvandet på en ny voldtægtssag, der involverer en 24-årig dansk kvinde og et andet dansk rederi.

Lederne Søfart, som er den faglige organisation for skibsofficerer, beskylder rederierne for at være tilbageholdende med at kortlægge miljøet for kvindelige søfarende. Det skader ikke kun de berørte, men hele søfartsbranchen, mener næstformand Jens Marquard Sørensen.

Branche- og arbejdsgiverorganisationen Danske Rederier mener derimod, at rederierne, herunder Mærsk, allerede gør meget for at forebygge disse sager.