Mærsk forsøger at løse Rotterdam-konflikt

Konflikten mellem APM Terminals og havnearbejderne i Rotterdam fortsætter, men onsdag vil de to parter igen sætte sig til forhandlingsbordet.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det skriver shippingavisen Lloyd's List.

Forhandlingerne om en overenskomst for APM Terminals' kommende terminal, Maasvlakte II, gik sidste uge så meget i hårdknude, at det førte til arbejdsnedlæggelser i containerhavnen. Det har givet forsinkelser og kunderne må søge til andre havne - blandt andre måtte et af Maersk Lines Triple E-skibe i weekenden søge mod Antwerpen i stedet for et planlagt stop i Rotterdam.

Medarbejderne har blandt andet iværksat "work-to-rule"-aktioner, hvor de kun opfylder de absolutte minimumskrav til deres arbejdsindsats og gør sig ekstra omhyggelige med tidskrævende sikkerhedsprocedurer.

Onsdag vil parterne dog igen forsøge at løse tvisten.

»Vi har undersøgt ultimatummet fra fagforeningerne og konkluderet, at der er en åbning for yderligere forhandlinger,« fortæller APM Terminals i en kommentar til Lloyd's List. Produktiviteten er fortsat lavere end normalt på grund af konflikten, oplyser A.P. Møller - Mærsk-datterselskabet.

Maasvlakte II-terminalen skal efter planen stå klar i slutningen af 2014. Den får en årlig kapacitet på 2,7 mio. tyvefodscontainere (teu) og bliver ifølge APM Terminals den mest teknisk avancerede containerhavn i verden - blandt andet med en meget høj grad af automatisering.

Det er blandt andet den øgede brug af automatiske containerkraner, der bekymrer fagforeningerne, der dermed kan se frem til mindre efterspørgsel efter deres medlemmers arbejdskraft.

APM Terminals søger ifølge Frank Tazelaar, chef for Maasvlakte II-terminalen, en overenskomst, som kan "understøtte" døgndriften i det automatiserede havnekoncept.