Mærsk-formand giver Facebook sparket

Jim Hagemann Snabe, tidligere topchef for it-giganten SAP og dansk erhvervslivs førende digitale guru, har deaktiveret sin Facebook-konto. På Twitter opfordrer han andre til at gøre det samme.

Arkivfoto: Betyrelsesformand hos Mærsk-Jim Hagemann Snabe. (Foto: Søren Bidstrup/Scanpix 2017) Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup

Mærsk-formand Jim Hagemann Snabe har fået nok af Facebook.

»Har deaktiveret Facebook i dag. Tid til ansvarlig ledelse på sociale medier,« skriver den tidligere topchef for den tyske IT-gigant SAP og en af de mest fremtrædende skikkelser i den digitale debat herhjemme på et andet socialt medie, Twitter.

Beskeden er fulgt af hashtags som gennemsigtighed, ansvarlighed og #DeleteFacebook.

Jim Hagemann Snabe, der også er medlem af bestyrelsen for World Economic Forum og kommende bestyrelsesformand for den tyske industrigigant Siemens, er dermed én af de mere prominente Facebook-brugere, som er gået med på DeleteFacebook-bølgen, efter at det er kommet frem, at det britiske analysefirma, Cambridge Analytica har fået adgang til over 50 mio. Facebook-brugeres data ved hjælp af en app på Facebook.

Kun godt en kvart mio. brugere havde installeret appen, men den gav firmaet mulighed for at se oplysninger fra både brugeren og dennes venner på Facebook uden at de havde givet deres tilladelse. Data er blevet brugt til bl.a. at planlægge mediestrategier i valgkampe, og den amerikanske præsident Donald Trumps valgkamp var en af dem.

Siden har Facebook stoppet brugen af app'en, men Cambridge Analytica har gemt data.

Jim Hagemann Snabes tweet får flere positive kommentarer med på vejen, men der er også mere kritiske røster.

»Synes du, at Twitter er meget bedre« spørger en bruger ved navn Mogens Petersen.

Ifølge Jim Hagemann Snabe er forskellen på Twitter som forskellen mellem at tilkendegive en offentlig mening og skrive et privat opslag.

»Som at skrive en artikel i en avis versus at skrive et postkord til en ven. (Jeg) forventer ikke at postselskabet trykker postkortet i avisen for at påvirker holdninger«.

Internationalt er der meget delte meninger om, hvorvidt det hjælper noget at slette sin Facebook-profil.

New York Times ledende journalist inden for forbrugerteknologi, Brian X. Chen, har bl.a. gennemgået en række af de spørgsmål, der melder sig for Facebook-brugere, når de overvejer at slette Facebook-kontoen. Han skriver bl.a., at hvis man virkelig vil lægge vægt bag sin protest mod Facebook og misbrugen af personlige data, er man nødt til at slette en række andre sociale medier oveni, heriblandt de to Facebook-ejede medier, Instagram og WhatsApp, lige som man skal huske på, at cookies på helt almindelige hjemmesider og en række andre funktioner også samler ens personlige data i store mængder.

Samtidig understreger han, at alene det at slette eller deactivere Facebook-app'en ikke betyder, at ens personlige oplysninger forsvinder helt fra Facebook. Det meste, at det man foretager sig på Facebook involverer interaktion med andre, herunder opslag på andres Facebookvægge og kommentarer til andres opslag. De forsvinder ikke.

»Alle vores venner (og deres venner, også) bliver også nødt til at slette deres konti, hvis det skal have nogen form for meningsfuld effekt,« skriver Brian X. Chen.