Mærsk-formand er klar til at spalte kæmpeområde ud af Siemens

Han har gjort det i Mærsk. Nu sætter Jim Hagemann Snabe tyske Siemens på samme kur i et forsøg på at trække endnu en gammel virksomhed ind i nutiden.

Jim Hagemann Snabe, der har været øverste chef for softwarekoncernen SAP, viser tidligere britiske premierminister David Cameron, den Tysklands kansler, Angela Merkel, og den forhenværende tyske landsholdsangriber Oliver Bierhoff, hvordan data kan analysere fodboldkampe. Fold sammen
Læs mere
Foto: AFP PHOTO/JOHN MACDOUGALL

Siemens, den tyske industrigigant, er på vej til at skille sig af med koncernens pressede gas- og forsyningsdivision i et forsøg på at gøre op med den gamle konglomeratstruktur. Danske Jim Hagemann Snabe, formand for Siemens, skyder dermed de samme forandringer i gang, som han har været med til at gennemføre i A.P. Møller - Mærsk.

I et forsøg på at gøre kæmpefrasalget attraktivt vil Siemens' aktiepost på 59 pct. i vindmølledivisionen Siemens Gemesa indgå i det nye selskab, fremgår det af en meddelelse fra selskabet.

Vindmølledelen har tætte forbindelser til Danmark, hvor der er ca. 6000 ansatte. Vinddelen er bygget op om danske Bonus, som Siemens købte tilbage i 2004.

Planen er, at Siemens vil børsnotere gas- og forsyningsdelen separat i september 2020. Siemens vil blive som en ankerinvestor i selskabet, der vil få 80.000 ansatte og omsætte for ca. 225 mia. kr.

Siemens' topchef, Joe Kaeser, siger til Financial Times, at Siemens fremover skal være en »flåde af skibe« frem for en stor »klodset olietanker«. Jim Hagemann Snabe kalder beslutningen »nødvendig og modig«.

Snabe har været med til den omfattende opsplitning af A.P. Møller - Mærsk – en opsplitning, der helt har ændret Danmarks største virksomhed. Snabe, der også er formand i Mærsk, har her solgt alle energirelaterede virksomheder: Maersk Oil med rettighederne til at udvinde olie i Nordsøen er solgt til franske Total, Maersk Tankers er solgt til Mærsk-familien, mens borerigselskabet Maersk Drilling netop er blevet børsnoteret separat.

Tilbage i A.P. Møller - Mærsk er i dag logistik- og transportselskaber, der er bygget op om Maersk Line, verdens største containerrederi. Mærsks topchef, Søren Skou, arbejder nu på at omdanne den resterende del af Mærsk til effektiv og digitaliseret virksomhed.

Udspaltningen af gasforsyningsdelen, der kan komme til at koste op mod 10.000 job, er en del af flere ændringer i Siemens. Sundhedsområderne er solgt, og vindmølledelen er i forvejen lagt sammen med spanske Siemens og noteret separat i Madrid. Siemens har også forsøgt at fusionere sin jernbanedel med franske Alstom, men har fået nej af EUs konkurrencemyndigheder.

Siemens har samtidig fremlagt planer for store forandringer i resten af virksomheden. I alt skal der spares op mod 15 mia. kr. frem mod 2023. Det skal ske gennem en række afskedigelser, men samtidig vil den tyske koncern også ansætte mange nye og anderledes uddannede medarbejdere.

Siemens er en af Tysklands største og mest kendte virksomheder. Selskabet blev skabt i 1847 og kom hurtigt til at spille en rolle i udviklingen af den industrielle revolution. Grundlaget for den tidligere succes var opfindelsen af den såkaldte visertelegraf, hvor man ved at dreje viseren hen på et bogstav kunne afsende morsekoden for denne. Siden var Siemens med til at bruge nye teknologier og udvikle produkter som elevatorer, sporvogne, tog, generatorer og telefoner.

I de senere år har fokus været på at gøre koncernen mere overskuelig og hæve rentabiliteten på flere af de forretningsområder, der har kæmpet med lav indtjening.