Mærsk forbereder sig på ny global økonomisk nedtur

Containerraterne er faldet til det laveste niveau siden 2009, og rederiet tager derfor sine forholdsregler på fragtmarkedet

Foto: PATRIK STOLLARZ

Det skriver dagbladet Børsen.

Maersk Line vil dog ikke spare ved at tage skibe ud af drift. Rederiet vil i stedet aggressivt forsøge at holde på sin markedsandel.

- Maersk Line vil forsvare sin markedsandel på Asien-Europa. Derfor tager vi som udgangspunkt ikke kapacitet ud på Asien-Europa ruten, siger Vincent Clerc, ansvarlig for Asien-Europa ruten hos Maersk Line, til Børsen.

Maersk Line tog under krisen i 2009 skibe ud af markedet for at nedbringe kapaciteten, men det er kun sidste udvej for selskabet i denne omgang. I stedet for vil rederiet aflyse enkelte sejladser.

Se billederne: Mærsks anonyme giganter

Maersk Line satser samtidig på at bruge et nyt våben, kaldet Daily Maersk, i kampen mod de mindre konkurrenter. Under det nye koncept skal skibe sejle i pendulfart mellem de største havne i Asien og Europa med daglige afgange, med en godtgørelse til kunder, hvis leveringen bliver forsinket. De mindre rederiet er i forvejen hårdt pressede på indtjeningen, og Vincent Clerc mener, at det nye tiltag kan tvinge dem ud af markedet.

- Der kommer sandsynligvis til at ske det, at de store skibe udkonkurrerer de små, fordi de små skibe er relativt dyrere i drift, siger Vincent Clerc.

Ritzau Finans