Mærsk-familien arbejder på bølge af børsnoteringer

Maersk Energy, der blev samlet som forretningsdivision i forbindelse med opsplitningen af A.P. Møller-Mærsk, kan være på vej til at blive opløst igen.

ARKIVFOTO: Generalforsamling i Mærsk i Bella Centret. Ane Mærsk Mc-Kinney Uggla og Robert Mærsk Uggla Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup

A.P. Møller - Mærsk sigter mod at sende flere af koncernens energiselskaber selvstændigt på børsen, oplyser flere kilder til Berlingske. Dermed står den nye forretningsdivision Maersk Energy til at blive opløst, næsten inden den er dannet.

»Selskaberne hænger ikke sammen, og der er ingen synergier, og der vil derfor blive fundet løsninger på dem enkeltvis. Det tegner til at blive børsnoteringer, men der kommer ikke en ny samlet gruppe af energiselskaber, hvor der også vil være en konglomeratrabat,« siger en centralt placeret kilde.

Kilder oplyser til Berlingske, at planerne langt fra er endeligt vedtaget, og at de fortsat kan blive ændret.

Det er uklart, om det hele tiden har været planen at dele Maersk Energy yderligere, eller om det er udtryk for en ændring af strategien for fem uger siden. Blandt investorerne er der ingen tvivl om, at det var ulogisk at skabe et nyt energikonglomerat bestående af flere selskaber.

A.P. Møller-Mærsk oplyste i september, at det store danske selskab i første omgang vil blive splittet i to dele – en transportdivision og en energidivision.

Transportdelen kommer til at bestå af en række selskaber med verdens største containerrederi Maersk Line som den centrale enhed. Der er flere synergier mellem selskaberne her, og transportområdet vil derfor fortsætte samlet som et af Danmarks største børsnoterede selskaber.

Det andet område, Maersk Energy, kan derimod blive en parentes i den store, danske virksomheds historie. For bliver planerne ført ud i livet, som de ligger nu, vil A.P. Møller-Mærsk sende olieselskabet Maersk Oil, forsyningsselskabet Maersk Supply Service og Maersk Drilling, der udlejer borerigge, på børsen hver for sig.

En »aktiv og betydende« aktionær

Det sker muligvis også for tankrederiet Maersk Tankers, der blev stiftet af A.P. Møller i 1928. Men det selskab kan også ende med at blive solgt til Mærsk-familiens A.P. Møller Holding, som i dag ejer 50,1 pct. af stemmerne og 41,5 pct. af aktiekapitalen i A.P. Møller-Mærsk.

»Det er meget muligt, at Maersk Tankers vil blive ejet fuldt ud, fordi det vil være mere oplagt at lægge det op i holdingselskabet,« hedder det fra en kilde.

Ifølge kilder vil Mærsk familien gøre meget for at forblive ejer af alle de nuværende A.P. Møller-selskaber. I forbindelse med strategiudmeldingen i september gjorde Ane Uggla – Mærsk Mc-Kinney Møllers datter og bestyrelsesformand for A.P. Møller Holding – det klart, at holdingselskabet vil fortsætte med at være en »aktiv og betydende« aktionær i de nuværende selskaber og at de fortsat vil være en del af A.P. Møller-familien.

Det kan lade sig gøre ved, at der ved de nye mulige børsnoteringer bliver uddelt aktier, så ejerskabet i de nye selskaber i første omgang svarer til den nuværende ejerstruktur i A.P. Møller-Mærsk. Dermed vil familien bevare store aktieposter i alle selskaber.

This template (BMExternalArticleBundle:Content\ExternalArticle:Embedded/small.html.twig) should be overridden!

A.P. Møller - Mærsk har ikke mange kommentarer til oplysningerne.

»Afhængig af markedsudviklingen og strukturelle muligheder er målet at finde løsninger for de enkelte enheder inden for 24 måneder,« hedder det i en mail fra pressechef ­Louise Münter, A.P. Møller - Mærsk.

Kilder oplyser dog, at familien gerne ser det ske tidligere.

»Der er ingen tvivl om, at Mærsk-familien meget gerne vil have det gjort så hurtigt som muligt,« siger en kilde.

Artiklen forsætter under grafikken...

Aktiekursen er stagneret

Den lange tidsfrist kan betyde, at der opstår nye muligheder, som får A.P. Møller-Mærsk til at vælge andre beslutninger. F.eks. kan selskaberne komme til at indgå i fusioner eller andre konstruktioner, hvis de viser sig interessante for familien og for selskaberne.

Strategiplanen kommer, efter at den store danske virksomhed har haft svært ved at vokse i det pressede containermarked og i et oliemarked, der siden sommeren 2014 har oplevet store fald.

Den tidligere Mærsk-topchef Nils Smedegaard Andersen har skabt meget veldrevne virksomheder over hele koncernen, men den manglende vækst har betydet, at investorerne i flere år har kunnet se på en stagneret aktiekurs.

I juni blev Smedegaard afskediget, og siden er en lang række af andre topchefer stoppet. Næste gang det danske selskab melder mere ud om fremtiden for energiområdet kan være i forbindelsen med en såkaldt kapitalmarkedsdag, som selskabet afholder 13. december.

Her har selskabet tidligere sagt, at der vil blive fortalt mere om arbejdet med strategien.