Mærsk får roser for "samlebåndskoncept"

Maersk Lines nye shippingkoncept Maersk Daily signalerer et lovende skift for containerbranchen.

Foto: PATRIK STOLLARZ

Det siger Jean-Louis Cambon, formanden for havtransportrådet under den fælles europæiske transportforening, European Shippers' Council (ESC), i et interview med shippingavisen Lloyd's List.

Maersk Daily går ud på, at containerrederiet indsætter 70 skibe, som servicerer ruten mellem Europa og Asien med daglige afgange fra hver eneste havn. Dermed ved kunderne, at deres varer ikke ligger stille og venter på afhentning i havnene i flere dage, hvis de kommer for sent til den planlagte afgang. Desuden indføres der bøder for sene leveringer, både for Maersk Line og for kunderne.

- Samlebåndskonceptet betyder, at produktionen glider jævnt fra fabriksgulvet til destinationen, siger Jean-Louis Cambon ifølge Lloyd's List.

Han roser, at Maersk Line har valgt at lægge fokus på den samlede transporttid, der er vigtig for kunderne, og ikke kun transporttiden på havet, som er vigtig for rederierne.

Til gengæld advarer han om, at Maersk Daily ikke vil kunne stå alene.

- Maersk Line er måske uenige, men det kan ikke trives isoleret. Den sande succes vil vise sig, når konkurrenter lancerer lignende produkter og bekræfter, at et nyt marked er opstået med et andet servicefokus, siger Jean-Louis Cambon og sammenligner med markedet for pakketransport.