Mærsk får rekordresultat – tjener næsten 17 milliarder kroner

Danmarks største virksomhed lægger solidt fra land i årets første tre måneder med et resultat, som topchefen betegner som »exceptionelt godt« som følge af kæmpe efterspørgsel på transportmuligheder.

Coronakrisen har fået efterspørgslen på containere til varetransport til at stige og fragtraterne til at følge med op, så Mærsk kunne allerede i sidste uge skrue voldsomt op for forventningerne til et godt økonomisk resultat for 2021. Fold sammen
Læs mere
Foto: Amit Dave/Reuters/Ritzau Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

»A.P. Møller – Mærsk kom exceptionelt godt ud af første kvartal 2021 med et rekordresultat.«

Så store er ordene fra transport- og logistikgigantens topchef, Søren Skou, om resultatet af årets første tre måneder, der viser et resultat efter skat på 16,8 milliarder kroner – en fremgang fra 1,3 milliarder kroner i forhold til samme kvartal for et år siden. Det kommer af en omsætning på 76,9 milliarder kroner mod 59,2 milliarder kroner i januar-marts 2020.

Det gode resultat kommer nu aktionærerne til gode gennem et nyt, stort aktietilbagekøbsprogram. Bestyrelsen i selskabet har besluttet at fremskynde et aktietilbagekøbsprogram, som blev indledt i november, og lancerer samtidig et nyt, hvor man forpligter sig til at købe for op til 31 milliarder kroner aktier retur over to år.

Flaskehalsproblemer gavner Mærsk

A.P. Møller-Mærsk er Danmarks største virksomhed og verdens største containerrederi med lige over 80.000 ansatte i 130 lande, som sørger for, at logistikken fungerer, så varer i 12 millioner containere om året bliver transporteret til lands, til vands og på skinner og når frem overalt på kloden.

Af den samlede omsætning på 76,9 milliarder kroner, stammer de 60,5 milliarder fra skibstransportforretningen Ocean.

»Den høje vækst og indtjening var drevet af solid fremgang på tværs af Ocean-, logistik- og havneforretningen. Høj efterspørgsel førte til flaskehalsproblemer og mangel på containere og kapacitet, hvilket sendte fragtraterne i vejret,« siger Søren Skou, som har været topchef siden juni 2016.

Færre her og nu-løsninger

Søren Skou tilføjer, at stadig flere kunder ønsker »langsigtede, værdibaserede partnerskaber frem for kortsigtede her og nu-løsninger«.

»Det er grundstenen for en fortsat stabil vækst i A.P. Møller – Mærsk,« siger Søren Skou i en kommentar om regnskabet.

Det gode resultat kommer ikke uventet. Rederikoncernen opjusterede voldsomt i sidste uge – 26, april – på grund af langt højere fragtrater som følge af det store pres, der lige nu er på at få sendt containere afsted. Dette har skabt mangel på containere, og det har dermed skruet priserne op.

Hvor forventningen til driftsoverskuddet i 2021 hidtil havde ligget på 26 til 39 milliarder kroner, blev den nu hævet til 55 til 68 milliarder kroner. Det skete ud fra de foreløbige tal for første kvartal, som viste en omsætning på 76 milliarder kroner og et driftsoverskud på 19 milliarder kroner.

Også gennem 2020 har Mærsk flere gange måttet skrue sine forventninger til økonomien op.

Stadig mere teknologi indgår

Mærsk er samtidig ved at udvikle sig til et teknologiselskab og er ved at blive en af Danmarks største it-virksomheder. Allerede nu arbejder flere end 500 softwareingeniører i København, og på verdensplan har koncernen flere end 6.000 it-ansatte.

De arbejder på at gøre hele fragthåndteringen, -styringen og -overblikket så digital, som det overhovedet er muligt, de meget store forskelle på it-fronten i de forskellige dele af verden taget i betragtning.

Desuden arbejdes der på at blive mere klimavenlig. Det første klimaneutrale skib skal sejle på verdenshavene i 2030, hvor koncernen skal have skåret 60 procent af sin CO2-udledning inden målet på et rent nul i 2050.

Mærsk-koncernen er børsnoteret i Danmark, hvor aktien er en del af de 25 ledende aktier, samlet i C25-indekset.