Mærsk erstatter P3 med ny alliance med stor konkurrent

Maersk Line har indgået en samarbejdsaftale med MSC Mediterranean Shipping Company, efter at P3-samarbejdet mellem tre af verdens største selskaber blev stoppet.

Foto: Claus Fisker
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

En stort anlagt alliance mellem tre containerrederier blev droppet i sidste time, men nu har Maersk Line indgået en samarbejdsaftale med en af de store konkurrenter, som skulle have været en del af P3-samarbejdet, nemlig MSC Mediterranean Shipping Company.

MSC og Maersk Line skulle sammen med CMA CGM have indgået en alliance for at styrke omkostningseffektiviteten, men de kinesiske myndigheder sagde nej, da de opfattede samarbejdet som en fusion.

Men A.P. Møller - Mærsk har søgt nye veje for Maersk Line »for at forbedre netværkseffektiviteten og indtjeningen,« som det lyder i en meddelelse fra selskabet.

»Maersk Line har i dag indgået en langvarig (10 år) ”vessel sharing agreement” (VSA) med MSC Mediterranean Shipping Company S.A. på Asien-Europa, Asien-Nordamerika og Europa-Nordamerika ruterne,« skriver A.P. Møller - Mærsk i meddelelsen.



I en pressemeddelelse fra A.P. Møller - Mærsk udtaler Søren Skou, administrerende direktør i Maersk Line, at han er »meget tilfreds« med aftalen. Marsk Line ønsker fortsat at være konkurrencedygtige og levere pålidelig containerfragt, lyder det fra direktøren.

»For at gøre det, skal vi være innovative og begrænse omkostningerne, samtidig med at vi fastholder et produkt, der er bedst i klassen for vores kunder inden for dækning, hyppighed og pålidelighed. Vores aftale med MSC er et skridt i retning mod at opnå alle disse mål i øst-vest-handlen,« siger Søren Skou.

Aftalen omfatter 185 skibe med en forventet kapacitet på 2,1 millioner TEU fordelt på 21 ruter.

Maersk Line forventes at bidrage med ca. 55 procent af den samlede kapacitet, og Maersk Lines 20 Triple-E skibe vil blive en del af VSA’en. Parterne bibeholder deres selvstændige forretningsmæssige forhold til kunder og leverandører og vil selv operere skibene. Der vil ikke være fælles ejerskab af skibene, oplyser A.P. Møller - Mærsk.

De to selskaber vil danne flere komité - herunder en permanent og fysisk samlet enhed - som skal koordinere og overvåde den daglige operation af netværket. Repræsentanterne i hver komité vil dog fortsat være ansat hos de respektive parter.

Aftalen er - ligesom det var planen med P3-samarbejdet - indgået for at effektivisere og begrænse omkostningerne i selskaberne. Der vil blandt andet være stordriftsfordele at hente, ligesom forbedret udnyttelse af skibenes kapacitet vil give mulighed for lavere enhedsomkostninger.

Markedet for containerfragt har været hårdt presset siden krisen og er præget af faldende priser og overkapacitet. Det har fået de største aktører til at se sig om efter muligheder for at begrænse omkostningerne, og P3-samarbejdet var en stor del af den drøm.

Maersk Line havde regnet med, at pagten mellem de tre selskaber i P3-samarbejdet ville give besparelser på omkring 14 procent på de berørte farter og 5-6 procent samlet set. Det fremgår ikke af dagens meddelelse fra A.P. Møller - Mærsk, hvor meget Maersk Line forventer at spare på samarbejdet med MSC.

Aftalen mellem MSC og Maersk Line forventes at træde i kraft i starten af 2015 - betinget af relevante myndighedsgodkendelser.