Mærsk er tæt på at lukke Hyundai ind i folden

Samtalerne mellem Mærsks containerrederi, Maersk Line, og koreanske Hyundai Merchant Marine (HMM) ser ud til at have båret frugt.

Verdens største containerskib. Fold sammen
Læs mere
Foto: MICHAEL KOOREN

Parterne har netop underskrevet en hensigtserklæring om at lukke HMM ind i 2M-alliancen, som i forvejen består af Maersk Line og MSC, branchens to største rederier, der driver en række fragtruter sammen ved at dele plads på hinandens skibe.

Det bekræfter en talsmand fra Maersk Line over for Ritzau Finans, efter at den koreanske udviklingsbank, KDB, tidligere fortalte om nyheden til Bloomberg News. KDB har været stærkt involveret i restruktureringen af det tidligere hårdt gældspressede HMM, som dog nu meldes i bedre gænge.

Ambitionen er, at det nye rederi indtræder i 2M fra april 2017, men de endelige vilkår skal stadig forhandles på plads, og der er intet garanteret i hensigtserklæringen.

Parterne bekræftede i første omgang den 23. juni, at de var i forhandlinger om at slå sig sammen. HMM stod alene tilbage efter en nylig omrokering i de store alliancer i branchen, og det koreanske rederi var interessant for 2M på grund af dets geografiske fodaftryk.

»Inklusionen af HMM i 2M vil for eksempel give os udvidet dækning og et stærkere produkt i handlen på tværs af Stillehavet,« lød det fra 2M i forbindelse med de første forhandlinger.

Analysehuset Seaintel har også bekræftet analysen og regnet sig frem til, at 2M potentielt kan øge sin markedsandel betragteligt til omkring 24,3 pct. fra 13,2 pct. på ruter fra Asien til USA's vestkyst.

Andre har forudset, at partnerskabet kan munde ud i, at Maersk Line ender med at købe HMM for at bevare sin position som markedets største spiller - det afviser det danske rederi dog at spekulere i offentligt.

HMM er verdens 14. største containerrederi med omkring 2,1 pct. af den totale skibskapacitet. Til sammenligning har Maersk Line og MSC henholdsvis 15,3 pct. og 13,5 pct. ifølge en opgørelse fra Alphaliner.