Mærsk er klar til opkøbsjagt

Efter fem år med mange frasalg - ikke mindst aktierne i Danske Bank og Dansk Supermarked - har Mærsk-ledelsen nu kikkerten og pengepungen fremme og er klar til at købe ind.

Administrerende direktør Nils Smedegaard Andersen er klar til at gå på opkøb. Arkivfoto. Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup

Der skal ikke herske nogen tvivl om, at A.P. Møller-Mærsk er mere køber end sælger for tiden, når det gælder selskaber og aktiver.

- Vi mener, at med den måde vores selskaber drives lige nu, er vi faktisk klar til at gå ud og overtage selskaber på de områder, hvor vi mener, at der er gode muligheder, siger administrerende direktør Nils Smedegaard Andersen onsdag på kapitalmarkedsdagen i København.

- Det betyder ikke, at vi vil bevæge os ind på nye områder, men på de områder vi er i i dag, mener vi, at der er interessante muligheder.

Mærsk-topchefen nævner blandt andet Maersk Oil, der i længere tid har erklæret sig klar til at udbygge porteføljen med "inorganisk vækst" - ikke mindst fordi mange olieselskaber over det seneste halvandet år har mærket presset fra den faldende oliepris.

Især Nordsøen er interessant for selskabet at kigge nærmere på, har Maersk Oil-chef Jakob Thomasen tidligere pointeret.

Men der kan også være andre områder, for eksempel havneforretningen APM Terminals, der tirsdag gennemførte et større køb.

Opkøb er et af fire strategiske tiltag på vækstområdet. Også et fastholdt investeringsniveau, øget markedsandel i containerrederiet Maersk Line samt et sats innovation er en del af Mærsk-ledelsens plan, fremgår det på kapitalmarkedsdagen.