Mærsk er fortsat ramt af IT-angreb - men kan nu modtage ordrer

Der er fortsat udfordringer med IT-systemerne i visse dele af A.P. Møller-Mærsk, men selskabet er nu i stand til at modtage ordrer fra kunderne gennem portalen Inttra, der er en markedsplatform for containerindustrien.

Foto: BAS CZERWINSKI.
Læs mere
Fold sammen

Det skrev selskabet på Twitter sent onsdag.

Mærsk oplyser desuden, at størstedelen af virksomhedens 76 containerterminaler er i drift, men at nogle ikke kører helt så hurtigt som normalt og med begrænsede funktioner.

Tirsdag og onsdag betød it-angrebet - som er skabt af hackere og har ramt mange virksomheder verden over - at rederiet Maersk Line ikke kunne modtage ordrer fra kunderne, men det kan nu lade sig gøre for eksisterende kunder, der har en konto hos Inttra.

Trods muligheden for at kunne bestille containerfragt er IT-angrebet stadig ikke løst.

- En række IT-systemer er bevidst lukket ned på tværs af forskellige lokationer og forretningsområder, hvilket også rammer e-mails, skriver Mærsk, der fortæller, at det samarbejder med IT-eksperter og nationale myndigheder for at løse problemerne.

Maersk Line har sammen med APM Terminals, der driver selskabets containerterminaler, og speditørselskabet Damco været hårdest ramt af IT-angrebet.

Mærsk vil ikke melde ud, præcis hvor mange sider og lokationer der er ramt af IT-angrebet, ligesom det heller ikke vil oplyse, hvornår det forventer at være tilbage til normalen.

Forretningsdivisionerne Maersk Oil, Maersk Drilling, Maersk Supply Services, Maersk Tankers, Maersk Training og Svitzer har ikke været nævneværdigt ramt af it-problemerne.