Maersk Drilling sender "den ældre dame" på pension

Maersk Drilling må bide i det sure æble og sende en af sine arbejdsløse borerigge, Maersk Endurer, på pension. Det skriver Mærsk-datterselskabet i en pressemeddelelse.

Maersk Drilling må bide i det sure æble og sende en af sine arbejdsløse borerigge, Maersk Endurer, på pension. Det skriver Mærsk-datterselskabet i en pressemeddelelse. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Maersk Endurer har været arbejdsløs siden slutningen af 2014, og efter mere end et halvt år har rigselskabet altså besluttet at opgive kundejagten.

Jack-up-riggen var desuden årsag til nedskrivninger på i alt 62 mio. dollar (421 mio. kr.) i Maersk Drillings regnskaber for fjerde kvartal af 2014 og første kvartal af 2015. Allerede der var der snak om en mulig skrotning af riggen.

I takt med, at olieselskabernes investeringslyst er faldet, er især de ældre og mindst avancerede rigge blevet svære at få på borekontrakter, og det har altså ramt Endurer.

- Det er en lidt ældre dame, som måske er lidt udfordrende at få afsat. Den gik af kontrakt i slutningen af december, og den ligger i et segment, hvor der er rigtig mange om buddet. Det er samtidig den ældste, vi har i flåden, og den mest almindelige rig, så det er lidt udfordrende, sagde Claus V. Hemmingsen, direktør for Maersk Drilling, til Ritzau Finans allerede i februar.

Maersk Endurer, bygget i Japan i 1984 år og købt brugt af Maersk Drilling i 1996, var desuden den eneste i den lyseblå flåde, som havde haft en tidligere ejer. Alle 23 andre rigge og skibe har det lyseblå rederi bestilt direkte fra værfterne og selv været med til at designe i større eller mindre grad.

Riggen har senest været på arbejde ud for Camerouns kyst, men kontrakten udløb i november. Tidligere i karrieren har den boret efter olie for kunder i både Nordsøen og i Middelhavet ud for Ægypten.

Nu bliver den sendt til Kina, hvor den skal ophugges og genbruges ved Zhoushan Changhong-centeret - ifølge Maersk Drilling på den sikreste og mest omkostningseffektive måde muligt.

I Drillings flåde står også jack-up-riggen Resilient i øjeblikket uden arbejde. Fem andre lyseblå rigge og skibe - Giant, Guardian, Convincer, Developer og Venturer - løber desuden af kontrakt i løbet af 2015 og har endnu ikke nye kunder i hus.