Maersk Drilling sender "den ældre dame" på pension

Maersk Drilling må bide i det sure æble og sende en af sine arbejdsløse borerigge, Maersk Endurer, på pension. Det skriver Mærsk-datterselskabet i en pressemeddelelse.

Maersk Drilling må bide i det sure æble og sende en af sine arbejdsløse borerigge, Maersk Endurer, på pension. Det skriver Mærsk-datterselskabet i en pressemeddelelse. Fold sammen
Læs mere

Maersk Endurer har været arbejdsløs siden slutningen af 2014, og efter mere end et halvt år har rigselskabet altså besluttet at opgive kundejagten.

Jack-up-riggen var desuden årsag til nedskrivninger på i alt 62 mio. dollar (421 mio. kr.) i Maersk Drillings regnskaber for fjerde kvartal af 2014 og første kvartal af 2015. Allerede der var der snak om en mulig skrotning af riggen.

I takt med, at olieselskabernes investeringslyst er faldet, er især de ældre og mindst avancerede rigge blevet svære at få på borekontrakter, og det har altså ramt Endurer.

- Det er en lidt ældre dame, som måske er lidt udfordrende at få afsat. Den gik af kontrakt i slutningen af december, og den ligger i et segment, hvor der er rigtig mange om buddet. Det er samtidig den ældste, vi har i flåden, og den mest almindelige rig, så det er lidt udfordrende, sagde Claus V. Hemmingsen, direktør for Maersk Drilling, til Ritzau Finans allerede i februar.

Maersk Endurer, bygget i Japan i 1984 år og købt brugt af Maersk Drilling i 1996, var desuden den eneste i den lyseblå flåde, som havde haft en tidligere ejer. Alle 23 andre rigge og skibe har det lyseblå rederi bestilt direkte fra værfterne og selv været med til at designe i større eller mindre grad.

Riggen har senest været på arbejde ud for Camerouns kyst, men kontrakten udløb i november. Tidligere i karrieren har den boret efter olie for kunder i både Nordsøen og i Middelhavet ud for Ægypten.

Nu bliver den sendt til Kina, hvor den skal ophugges og genbruges ved Zhoushan Changhong-centeret - ifølge Maersk Drilling på den sikreste og mest omkostningseffektive måde muligt.

I Drillings flåde står også jack-up-riggen Resilient i øjeblikket uden arbejde. Fem andre lyseblå rigge og skibe - Giant, Guardian, Convincer, Developer og Venturer - løber desuden af kontrakt i løbet af 2015 og har endnu ikke nye kunder i hus.