Mærsk-direktør: Tager vores strategi op til overvejelse hvert år

I fremtiden skal A.P. Møller-Mærsk være en integreret transport- og logistikvirksomhed, der kan tilbyde kunderne én samlet løsning, og det er en balancegang at gøre både kunderne og aktionærerne glade, når strategien skal føres ud i livet.

Foto: PATRIK STOLLARZ. Mærsk-direktør: Tager vores strategi op til overvejelse hvert år
Læs mere
Fold sammen

Den nye strategi blev offentliggjort i 2016, og i øjeblikket er selskabet kun lidt mere end et år inde i transformationen fra at være et konglomerat med selskaber i flere forskellige brancher til at være en mere strømlinet og ensartet virksomhed.

På kapitalmarkedsdagen tirsdag gav ledelsen udtryk for, at transformationen kan være en stor mundfuld i en tid, hvor investorerne også ønsker at se resultater på kort sigt.

Det store arbejde med udviklingen af selskabet betyder derfor også, at ledelsen ser strategien efter i sømmene hvert år, fortæller Vincent Clerc, Maersk Lines kommercielle direktør.

»Vi har en proces, hvor vi tager vores strategi op til overvejelse hvert år og finder ud af, om vi opnår de mål, vi havde for året. Om den retning stadig er den helt rigtige, eller om den skal justeres en smule, i forhold til hvad vi har lært i løbet af året, og hvilke milepæle vi skal nå de næste 12 måneder,« siger han til Ritzau Finans i forbindelse med kapitalmarkedsdagen.

»Vi kommer ikke til at være villige til at lave helt om på strategien, hvis vi ikke rammer virkelig ind i en mur, hvor vi kan se, at det har været helt forkert. Der har været meget arbejde, der gik forud for at finde den nye retning, men jeg er også ret sikker på, at vi i løbet af årene får defineret lidt skarpere, hvor vi er på vej hen, og så vil vi justere det hen ad vejen,« fortsætter han.

STADIG VALGFRIHED FOR KUNDER

Den nye transport- og logistikdivision kommer til at bestå af forretningsområderne Maersk Line, APM Terminals, Damco, Svitzer og Maersk Container Industry organiseret som én virksomhed med flere brands. Også rederiet Hamburg Süd, som Mærsk overtog i slutningen af sidste år, er nu en del af virksomheden.

Strategien indebærer, at Mærsk vil kunne tilbyde kunderne en komplet, integreret og digitaliseret transportservice fra "A" til "B".

Ifølge Vincent Clerc vil det kunne være med til at mindske risikoen for fejl, der oftest sker, når varer overleveres fra et selskab til et andet. Planen betyder dog ikke, at kundernes mulighed for til- og fravalg forsvinder.

»Vi skal være i stand til at møde kunderne, uanset hvilken type kunder, der er tale om. Der vil være nogen, der vælger at fortsætte, som det er i dag, og andre, der har lyst til at tage imod det her tilbud. Vi skal være i stand til at møde dem og hen ad vejen finde ud af, hvor vi bedst kan lide at være,« siger Vincent Clerc.

»Med den størrelse, vi har, er det urealistisk at tro, at vi kun kan fokusere på nogle, og så have intet til nogle andre. Vi skal have noget, der spiller for alle. Men vi kan godt arbejde på et miks mellem de forskellige segmenter og sige, at vi eksempelvis vil gå fra at have 25 pct., der vælger den integrerede løsning, til at have 33 pct.,« fortsætter han.

SKAL OGSÅ SKABE VÆRDI FOR INVESTORER

Ifølge direktøren vil beslutningen om det endelige fokus også blive skabt i dialogen med de enkelte kunder, og samtidig skal Mærsk også have aktionærernes ønsker for øje.

»Det er ikke bare en strategisk beslutning, og vi skal se efter lønsomheden, for risikoen er, at vi arbejder på et mål, som ikke nødvendigvis skaber værdi for vores aktionærer - eller vores kunder,« siger Vincent Clerc.

»Hvis man skaber det her, og vi ikke tager nok for det, så kan det blive godt for kunden, der får sparet penge, men hvis vi ikke får en omsætning, der er høj nok i forhold til den værdi, vi skaber, kan det godt være dårligt for aktionærerne,« siger han.

Derfor skal Mærsk også hen ad vejen finde ud af, hvad ydelserne skal koste som en samlet pakke, men inden for nogle områder - eksempelvis i havne - er det svært at prisfastsætte på egen hånd. Han peger i stedet for på, at andre services - blandt andet de digitale - skal med til at skabe værdi for både kunderne og aktionærerne.

»Vi skal have fundet den rigtige balance,« siger Vincent Clerc.

Det er forventningen, at en større integrering og et bedre samarbejde mellem de forskellige selskaber i Mærsk vil øge afkastet af den investerede kapital, ROIC, med op mod 2 pct.point over en periode på tre år.