Mærsk-chef: Vi må ændre os eller risikere at dø

Maersk Line og shippingindustrien har ikke udviklet sig i årtier. Det har efterladt en industri, hvor kundernes nye behov ikke bliver mødt, og hvor selv etablerede spillere som den lyseblå danske gigant, kan blive kørt over.

Maersk Lines topchef Eivind Kolding Fold sammen
Læs mere
Foto: Mads Nissen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det vil Maersk Line ændre på med et nyt manifest, nye mål og en ny måde at køre forretningen på. Det fortæller Maersk Line i et nyt stort manifest, der hedder "The new normal".

Ifølge administrerende direktør i Maersk Line, Eivind Kolding, har industrien bildt sig selv ind, at behovet for konstant udvikling i det frie marked ikke fandtes for lige præcis deres industri.

- Men det gør den, og hvis vi ikke anerkender, at vi står over for det mest sande udsagn af dem alle: At dem, der stopper med at lytte til markedet, fordi de tror at deres produkter og services er for etablerede til at fejle, ender med at fejle, vil vi fejle, skriver Eivind Kolding i introduktionen til det nye manifest.

Maerks Line vil nu fokusere på tre hovedområder. Pålideligheden skal op, så 95 pct. af containerne bliver leveret til tiden, det skal være markant lettere at bestille en fragt og det skal være det klimavenlige valg. For førstnævnte beskriver Mærsk, at kunderne selv tilkendegiver, at man vil skifte rederi og betale mere for stabile leveringer.

Rederiet giver derefter en stribe eksempler på industrier, hvis vej shippingindustrien kan ende med at følge, hvis ikke forandringen kommer. Første eksempel er den amerikanske bilindustri, hvor branchen mistede fokus og ikke leverede kvalitet eller lave priser, da man regnede med, at amerikanere altid ville købe amerikanske biler.

- I stedet valgte kunderne en bedre vej. Da mærker som Toyota brød med branchens uskrevne regler og tilbød bedre biler og bedre service, flokkedes kunderne om dem som bier om honning, skriver Maersk Line. Andre eksempler er Apples totale revolution af mobiltelefon og musikafspillerindustrierne samt Ryanairs introduktion af online booking samtidig med, at de gamle luftfartsselskaber og industrieksperter insisterede på, at kunderne ville have personkontakt i stedet for billige billetter.

- Inden for et år håndterede deres hjemmeside 75 pct. af alle bestillinger og i dag er det den eneste mulighed. Ryanair er nu Europas næststørste flyselskab og dets regnskaber er en succeshistorie i en presset branche. Kan vi sige, at shippingindustrien er gået på nettet? Eller er der muligheder, vi ikke udnytter?, skriver Mærsk i sit manifest.

De tre kerneområder vil Maersk Line nu arbejde på, for lærdommen for selskabets ledelse i eksemplerne er klar:

- Selv den mest etablerede branche kan være kun få år fra at blive fuldstændigt overtaget af ny teknologi.

Ritzau Finans