Mærsk-chef til medarbejdere: Vi skal finde ny vækst

Olie- og shippingkoncernen er tvunget til at vokse mere end det sker i dag, understreger Søren Skou blot får uger, inden den længe ventede strategiplan fra den store virksomhed.

A. P. Møller-Mærsks nye topchef Søren Skou Fold sammen
Læs mere
Foto: Keld Navntoft

Den helt store opgave er at få væksten tilbage i A.P. Møller-Mærsk. Søren Skou, nyudnævnt topchef, skriver i koncernens interne medarbejderblad, at A.P. Møller-Mærsk skal finde en løsning på, hvordan omsætningen igen kan begynde at stige.

Det sker blot få uger, før den længe ventede store strategiplan for virksomheden bliver offentliggjort. Som tidligere omtalt i Berlingske vil planen sandsynligvis betyde, at det danske selskab i første omgang bliver splittet op i en transportdel og i en energidel.

"Det her er ikke en simpel proces, og den skal overvejes grundigt," skriver Skou om strategiplanen.

Han blev i juni udnævnt til ny topchef efter Nils Smedegaard Andersen. Smedegaard afleverede en virksomhed, der har været gennem svære år. Omkostningerne er reduceret betydeligt, og næsten alle selskaberne i A.P. Møller - Mærsk er blandt de mest effektivt drevne i deres industrier. Men ekstremt svære markedsforhold - særligt på containermarkedet og i olieindustrien - har hæmmet indtjeningen og begrænset væksten i de senere år.

Nu er A.P. Møller- Mærsk sidst i september klar med en nye strategi - et arbejde som Søren Skou står i spiden for. Bestyrelsesformand Michael Pram Rasmussen har tidligere sagt, at det kan ende med en opsplitning af selskabet.

"I strategiplanen vil vi informere om, hvordan vi bedst strukturerer virksomheden for at opnå vores mål," skriver Skou videre.

Han understreger, at det er en lang proces, som venter forude for A.P. Møller-Mærsk.

"Implementeringen af ændringer vil tage tid, og i den periode er det absolut essentielt, at vi forsætter med at være fokuseret, og at vi er klar til at drage fordele af alle muligheder," hedder det fra Skou.

Han understreger, at medarbejderne er helt centrale for A.P. Møller-Mærsk.

"I alt vi gør, er vi afhængige af vores dygtige ansatte. Vi har behov for, at vores bedste folk yder deres bedste, holde vores forretninger konkurrencedygtige og forsætter med at udvikle vores virksomhed," skriver Skou.

Han understreger samtidig alvoren i situation på koncernens to  hovedmarkeder, olieudvinding og containerfragt. Olieprisen ligger efter et drastisk fald fra sommeren 2014, på niveau med priserne i 2009, men containermarkedet er ramt af de laveste rater nogensinde. A.P. Møller-Mærsk har tidligere meldt ud, at overskuddet vil blive betydeligt lavere i år end det var i 2015.

"Mærsks historie går mere end 100 år tilbage. De spørgsmål vi nu adresserer handler om, hvordan vi skal opbygge virksomheden i de næste 100," skriver Skou.

A.P. Møller-Mærsk har ikke præcist sagt hvilken dag, strategiplanen bliver offentliggjort, men har lovet den inden udgangen af september.