Mærsk-chef: Ikke større problemer end hidtil antaget

Topchef for A.P. Møller-Mærsks store containerforretning Maersk Line, Eivind Kolding, afviser at reorganiseringen i den pressede forretning indikerer større problemer end hidtil antaget. (opdateret kl. 10.20)

Skibsreder Eivind Kolding blev udnævnt til partner i firmaet A.P. Møller den 1. juli 2006 og er samtidig ansvarlig for containeraktiviteterne i A.P. Møller. Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup
”Det er et af flere skridt, der er taget for at skabe bedre resultater – og flere tiltag er på vej,” siger han til Business.dk i en kommentar til Sydbanks udmeldinger om Maersk Lines situation.

Sydbanks analytiker, Jacob Pedersen, siger til RB-Børsen, at reorganiseringen samlet set er et positivt tiltag, men også at det måske signalerer, at problemerne er større end hidtil antaget.

”Problemerne er helt klart ikke blevet større,” pointerer Mærsk-chefen.

Der sker ændringer

Financial Times skriver, at fire ud af syv Maersk Line-chefer fjernes fra ledelsen, der er under ledelse af skibsreder Eivind Kolding. Reorganiseringen blev meddelt i et brev mandag til ledende medarbejdere af Eivind Kolding.

”Det er lidt overdrevet, men der er sker lidt ændringer i ledelsen, der skal være smallere og mere effektiv,” siger han.

Business.dk skrev også i går aftes, at overfyldte havne og højere oliepriser får rederiet A. P. Møller-Mærsk til at drosle ned på sin fragtprognose på ruterne Europa-Asien til næste år.

Det fremgår af et varsel fra rederiet til dets kunder, som blev udsendt tirsdag aften. Maersk Line havde oprindeligt forventet at øge fragtkapaciteten mellem Europa og Asien med 17 pct. til næste år. Men selv om rederiet sætter fire ekstra skibe ind, venter Mærsk Line nu, at transporterne kun kan øges med cirka 12 pct.

Overbelastning af havne

I februar og marts indfører rederiet forskellige ændringer i fragtplanerne for - som det hedder - at kunne yde kunderne mere omkostningsbevidste og mere pålidelige services.

"Overbelastningen af havnene har en eskalerende indvirkning på vores evne til at yde en pålidelig services. (...) Ændringerne vil også gøre det muligt for os at spare bunker fuel (brændstof, red.). I løbet af de sidste 12 måneder er vores udgifter til bunker mere end fordoblet," hedder det i varslingen.

Heller ikke den meddelelse skal ses som tegn på større problemer end hidtil udmeldt, fastslår Kolding.

”Det har klart ikke noget med det at gøre. Vi skal have mere buffer ind i fragtplaner for at øge pålideligheden, som kunderne forventer af os. Og så kan vi nedsætte brændstofforbruget,” siger han.

Direkte adspurgt om der er flere nye tiltag på vej på organisationsfronten i selskabet, svarer han:

”Vi arbejder på en række planer – det er et arbejde, der pågår løbende og som jeg ikke kan sige mere om endnu, da arbejdet ikke er færdigt,” siger han.