Mærsk-chef håber at møde Trump i Danmark: »Jeg vil meget gerne tale om frihandel«

Handelskrigen raser mellem USA og Kina. Topchef Søren Skou fra Mærsk håber, at han får mulighed for at tale med præsident Donald Trump om frihandel, når den amerikanske præsident kommer til Danmark.

Den amerikanske præsident, Donald Trump, kommer efter planen til Danmark i begyndelsen af september. Ham vil Mærsk-topchefen gerne møde. Fold sammen
Læs mere
Foto: Nicholas Kamm/AFP/Ritzau Scanpix

Når den amerikanske præsident, Donald Trump, 2. september efter planen lander i København, håber Mærsk-topchef Søren Skou, at han bliver blandt de inviterede til at møde Trump. Skou vil nemlig meget gerne tale om frihandel med præsidenten, der i øjeblikket fører en intens handelskrig mod Kina.

»Jeg ved ikke, om jeg skal møde ham. Men jeg kan forsikre om, at hvis jeg bliver inviteret, så kommer jeg,« siger Søren Skou.

Under sit besøg skal Donald Trump møde dronning Margrethe og statsminister Mette Frederiksen (S). Hvis Søren Skou også kommer til at tale med Trump, håber han at komme til at diskutere frihandel og den betydning, handel mellem landene har haft for velstanden i verden.

»Jeg vil gerne tale med præsidenten om vigtigheden af frihandel, og hvordan frihandel skaber velstand. Jeg synes, Danmark er et fantastisk godt billede på det. Vi er et af verdens mindste lande, men er samtidig et af verdens rigeste lande. Den velstand er skabt af handel, og det er den velstand, vi kan fordele til hinanden gennem velfærd,« siger Søren Skou.

Mærsk har traditionelt haft et meget tæt forhold til USA. Mærsk Mc-Kinney Møller, søn af stifter Arnold Peter Møller og mangeårig øverste chef for virksomheden, boede under Anden Verdenskrig i landet. Det fik stor betydning for relationerne mellem Mærsk og USA. Blandt andet sad Mærsk Mc-Kinney Møller i mange år i IBMs bestyrelse, og under den første Irak-krig i begyndelsen af 1990erne var rederiet hurtig til at levere skibe til den amerikanske militærindsats.

I dag ejer Mærsk den største containerhavn i både Los Angeles og i New York. Den danske virksomhed har 25 skibe under amerikansk flag og er en stor leverandør til den amerikanske hær og den amerikanske flåde.

»Frihandel har altid været vigtig for USA, og jeg vil gerne have dem tilbage dertil. Vi tror ikke på, at vi bare kan aflyse handelskrigen. Vi er kommet til et tidspunkt, hvor forholdet mellem USA og Kina og Europa for den sags skyld har brug for en genstart,« siger Søren Skou.

Handelskonflikten mellem USA og Kina er de seneste uger eskaleret, efter at USAs præsident først ville indføre en straftold på kinesiske varer fra 1. september, men siden trak i land. Kina har samtidig signaleret et modsvar.

Søren Skou sagde i forbindelse med regnskabet for første halvår, at den danske virksomhed mærker forholdsvis lidt til konflikten mellem de to parter.

»Vi navigerer i en verden, hvor der er masser af usikkerhed om handlen mellem USA og Kina, og det har vi kunnet håndtere ret godt,« siger Skou.

Han siger, at det ikke er straftold, som afgør mængden af fragt og dermed indtjeningen i Mærsk.

»Man skal forstå, at det ikke er tariffer, der afgør, hvor mange varer der bliver transporteret, men hvad amerikanerne køber, når de går ned i Walmart. Den amerikanske forbruger er stadig i godt humør, der er høj beskæftigelse, og lønningerne stiger også for de laveste løngrupper. Det betyder, at forbruget har været ganske fint. Derfor har vi ikke rigtigt haft nogen effekt af handelskrigen,« siger Søren Skou.

Det, som kan blive den store udfordring, er, hvis nogle lande begynder at få negativ vækst.

»Den effekt, som vi kan få, vil mere komme fra recession, end hvis man sætter nogle tariffer op her og der,« siger Søren Skou.

Trods handelskrigen fremlagde A.P. Møller - Mærsk et pænt regnskab, der overgik analytikernes forventninger til indtjeningen en smule. Samtidig fastholdt selskabet forventningerne til 2019.

Ocean-forretningen, der er den del af virksomheden, der blandt andet indeholder verdens største containerrederi, Maersk Line, har haft et godt halvår. Derimod lader fremgangen stadig vente på sig i den landbaserede forretning, hvor Mærsk har store forventninger til væksten i de kommende år.

Aktierne i A.P. Møller - Mærsk steg med næsten to procent i løbet af dagen, men endte dog med at falde 1,2 pct..