Mærsk-chef efter lovende tredje kvartal: »Vi er ikke der, hvor vi skal være«

A.P. Møller - Mærsk er nået halvvejs mod at blive en helt anderledes, digital virksomhed, siger topchef Søren Skou i forbindelse med fredagens overraskende gode kvartalsregnskab.

Søren Skou – her sammen med erhvervsminister Simon Kollerup (S) under mødet om regeringens klimapartnerskaber – siger, at Mærsk endnu har lang vej, før man når i mål med koncernens store strategiske forandring. Fold sammen
Læs mere
Foto: Niels Christian Vilmann/Ritzau Scanpix

A.P. Møller - Mærsk havde et godt tredje kvartal, hvor indtjeningen steg pænt, selv om priserne på containerfragt faldt, og handelskrigen mellem USA og Kina fortsat raser.

Alligevel siger topchef Søren Skou, at der er lang vej igen, før den danske virksomheder er i mål med de store strategiske forandringer, der har været i gang de sidste tre år.

Mærsk har siden 2016, hvor Skou blev øverste chef for Mærsk, været gennem en omfattende strategisk forandring. En række energivirksomheder er solgt fra, og den danske koncern gennemgår en omfattende digitalisering. Søren Skou har tidligere sagt, at processen ville tage mellem tre og fem år.

»Vi er ikke der, hvor vi skal være. Vi er kun cirka halvvejs på rejsen mod at levere det afkast, som vi skal have,« siger Søren Skou i forbindelse med regnskabet for tredje kvartal.

A.P. Møller-Mærsk opjusterede allerede i oktober forventningerne til indtjeningen. Og overskuddet på godt 3,5 mia. kr. i kvartalet var da også væsentligt over, hvad aktiemarkedet generelt forventede. Resultatet er særligt bemærkelsesværdigt, fordi det kommer på et tidspunkt med lav vækst og faldende priser på containermarkedet. Samtidig skaber handelskrigen mellem USA og Kina stor usikkerhed.

»Vi viser nu, at vi faktisk godt kan tjene penge i et lavvækstscenarie. Vi vil selvfølgelig hellere være et sted, hvor der var økonomisk vækst, optimisme og forbrug, end hvor det modsatte er tilfældet. Det er meget vigtigt, at der kommer en afklaring på den handelskrig, der er mellem USA og Kina. Den er med til at gøre erhvervslederne forsigtige og bekymrede,« siger Søren Skou.

Han siger, at meget lige nu tyder på, at verden vakler på randen af en recession, som gør det svært at se positivt på fremtiden.

»Mange store banker taler om, at der er mere end 50 procents risiko for en recession. Det er det, vi kigger ind i, og derfor er det svært at være meget optimistisk i øjeblikket,« siger Søren Skou.

Når det alligevel lykkes Mærsk at klare sig godt i kvartalet, skyldes det »høj netværkspålidelighed samt kapacitetsudnyttelse«. Oversat betyder det, at Mærsk har færre sejladser, hvor pladsen på skibene ikke bliver udnyttet optimalt. Altså har Mærsk-skibene været mere fyldte end i tidligere kvartaler.

Den rumlende handelskrig mellem Kina og USA burde umiddelbart også have ramt Mærsk hårdere. Men lige nu bliver meget handel kørt gennem andre asiatiske lande, og for Mærsk er det slet ikke så slemt. Blandt andet har Vietnam oplevet stor fremgang, siden handelskrigen brød ud.

Sidst er olieprisen, som længe har været en stor byrde for rederierne, begyndt at falde. Forklaringen er først og fremmest frygten for lavere global vækst, ligesom klimadebatten også begynder at spille en rolle for olieprisen.

Skou fremhæver også, at rederierne efter mange års »våbenkapløb« om at skabe den største flåde endelig er begyndt at vise tilbageholdenhed.

»Vi har i dag en ordrebog på ti procent af den eksisterende flåde, og det er måske det laveste tal nogensinde. Det er kommet ned fra over 60 procent fra før finanskrisen, og jeg mener, at der er tegn på, at der er mere disciplin i branchen,« siger Søren Skou.

Resultatet er især påvirket af et stærkt resultat på forretningsområdet Ocean, hvor blandt andet verdens største containerrederi, Maersk Line, er placeret.

»Resultat bekræfter, at Ocean-forretningen klarer sig bedre end forventet, samtidig med at indtjeningen klart slår forventningerne,« skriver analytiker David Kertens fra analysehuset Jefferies i et notat efter regnskabet.

Ud over fremgang i Ocean-forretningen kan Mærsk fremvise en højere overskudsgrad i havnedelen og fremgang i indtjeningen i logistikforretningen.