Mærsk-chef ændrer central afsnit i regnskabet: »Jeg var ikke glad for den formulering«

Mærsk bløder overraskende op på den selskabets helt centrale målsætning om, hvor væksten i den store danske virksomheder fremover skal komme fra.

Søren Skou bløder op på ambitøs målsætning (Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix) Fold sammen
Læs mere
Foto: Ida Marie Odgaard

En helt central formulering i Mærsk-regnskabet bliver nu blødt op. Topchef Søren Skou mener, at et afsnit om hvor væksten skal komme fra fremtiden giver anledning til uklarhed. Det sker efter, at flere førende danske investorer for nylig undrede sig over den stort opsatte målsætning.

Mærsk lancerede i årsregnskabet fra 2018 et mål om, at halvdelen af indtjeningen i 2023 skal komme fra forretninger på land, mens rederiforretningen, der i mere end hundrede år har været fundamentet i koncernen, skal stå for den anden halvdel. En yderst ambitiøs målsætning, der ville betyde, at de nuværende landbaserede forretninger skulle slå noget nær danmarksrekord i indtjening. Mindst 20 mia. kr. skulle det i dag lille område tjene mod godt en halv mia. kr. i dag.

Men nu er afsnittet ændret fra, at der »skal være balance« mellem de to områder til at Mærsk »skal arbejde på at opnå mere balance« mellem de to forretningsområder.

»Vi har haft lidt en intern diskussion om, hvordan vi skal formulere det her,« sagde Søren Skou torsdag i anledning af koncernens regnskab for første halvår.

»Jeg er ikke glad«

Blandt andre pensionskasserne ATP og PFA tvivlede tidligere på sommeren stærkt på om den centrale målsætning kan lade sig gøre på blot fire år.

»Jeg er ikke selv personligt så glad for den formulering med balancering. Vi skal have den landbaserede del af koncernens indtjening til at fylde langt mere, end hvad der er i dag. Det er fantastisk, hvis vi kan få de to områder til at fylde lige meget, men det er ikke så vigtigt om det balancere, hvis bare det er et godt resultat samlet set,« sagde Søren Skou.

Målsætningen blev lanceret efter et år, hvor Mærsk opnåede et driftsoverskud på ca. 20 mia. kr. i de havbaserede forretninger – kaldet Ocean af Mærsk. Pengene bliver primært hentet i Maersk Line, verdens klart største containerrederi. Samlet blev ca. 80 pct. af overskuddet i hele Mærsk-koncernen skabt her.

Resten af indtjeningen kommer fra aktiviteterne på land og primært fra de mange Mærsk-havne rundt om i verden. Men det område har lavere vækst, og Mærsk-ledelsen har begrænsede planer om at investere her. Det er ikke det område, som skal opfylde den store drøm i Mærsk.

I stedet er det en mindre del af Mærsk, som har hele koncernens ambitioner hvilende på skuldrene: forretningsområdet Logistics & Services. Det er den omfattende digitalisering af industrien, som Mærsk arbejder på, der for alvor skal materialisere sig. Og det er herfra, at Mærsk skal erobre et marked, der i dag er domineret af andre.

Lav vækst på land

Halvårsregnskabet torsdag viste umiddelbart pæne tal, der er begrænset påvirket af handelskrigen mellem USA og Kina. Regnskabet viste en tilfredsstillende udvikling i Ocean, mens der til gengæld ingen tegn er på de kommende vækst landforretningen skal levere i de kommende år.

»Jeg er ikke tilfreds med væksten i nonocean. Det vil være vores fokus i de kommende kvartaler,« sagde Søren Skou, der blandt andet nævnte opkøb som en mulighed for at gøre område større.

På havet er Mærsk i dag en global mastodont. I dag servicerer Maersk Line omkring 70.000 forskellige kunder og fragter ca. 20 pct. af verdens containere. Kunderne er alt fra de største detailkæder, bilproducenterne, elektronikgiganterne og de store modehuse. Men ud af de mange varer, som bliver lastet på Mærsk-skibene, er det i dag blot ca. en fjerdedel af dem, som Mærsk også fragter fra fabrikkerne til havnene og videre fra havnene og ud til butikkerne og sidste ende til forbrugerne.

Det er den sidste del, som Mærsk meget gerne vil være større inden for. Bestyrelsesformand Jim Hagemann Snabe sagde i april til Berlingske, at Mærsk har et godt udgangspunkt for at erobre det marked, fordi selskaberne i forvejen har kontakt til kunderne gennem Maersk Line. Han sagde, at det er et marked, som over hele verden i dag består af tusindvis af små selskaber, som gør tingene manuelt, og som arbejder meget lokalt.

»Vores største udfordring er ikke at overbevise dem om, at de skal have mere forretning hos os. Vi har 70.000 kunder i Ocean og det er dem som vi skal sælge noget mere til. Vores udfordring er at få den kapacitet og vores evner inden for det her område bygget op hurtigt. Som det er nu, er vi endnu ikke global konkurrencedygtige. Vi skal have organisationen bygget op, have hyret flere folk og få lavet opkøb,« sagde Søren Skou på pressemøde.

Han understregede, at det ikke sig selv er balancen mellem de to områder, der er det centrale.

»Jeg ville ikke være særlig bekymret i 2023, hvis vi tjener mange flere penge i Ocean end i resten af forretningen, hvis det samlet set er et meget bedre billede,« sagde Søren Skou.

Mærsk-aktien ligger torsdag eftermiddag 1,7 pct. højere.