Mærsk-boss: Vi mangler stadig ni godkendelser til Hamburg Süd-køb

Der mangler stadig grønt lys fra en række lande verden over, før Maersk Line kan regne købet af Hamburg Süd for helt i hus.

Mærsk-boss: Vi mangler stadig ni godkendelser til Hamburg Süd-køb Fold sammen
Læs mere
Foto: ENRIQUE CASTRO SANCHEZ
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Der mangler stadig grønt lys fra en række lande verden over, før Maersk Line kan regne købet af Hamburg Süd for helt i hus.

Det fortæller topchef Søren Skou oven på A.P. Møller-Mærsks regnskab for andet kvartal.

Rederiet annoncerede i første omgang købet af den tyske rival i december 2016. Købsprisen er på 4 mia. dollar, og for den pris kan Maersk Line, branchens største spiller, indlemme verdens pt. niendestørste containerrederi i flåden.

Hidtil har planen været at lukke aftalen i fjerde kvartal i år, og det er stadig udsigten, siger Søren Skou. Men ni lande mangler stadig at stemple papirerne.

»12 lande har godkendt ud af i alt 23, og de store manglende er Kina, Korea, Brasilien, Chile og Sydafrika,« fortæller Søren Skou på en telekonference.

Når Hamburg Süd bliver integreret i Maersk Line, forudses der 350 til 400 mio. dollar i årlige besparelser fra synergieffekter på driften med start i 2019.

De penge skal findes ved at optimere rederiernes samlede rutenetværk samt via bedre udnyttelse af havnekapaciteten i de Mærsk-ejede havne i divisionen APM Terminals.

A.P. Møller-Mærsk har lovet at offentliggøre flere detaljer om integrationen af opkøbet, når handlen gennemføres endeligt.