Mærsk-boss: Vi mangler stadig ni godkendelser til Hamburg Süd-køb

Der mangler stadig grønt lys fra en række lande verden over, før Maersk Line kan regne købet af Hamburg Süd for helt i hus.

Mærsk-boss: Vi mangler stadig ni godkendelser til Hamburg Süd-køb Fold sammen
Læs mere
Foto: ENRIQUE CASTRO SANCHEZ

Der mangler stadig grønt lys fra en række lande verden over, før Maersk Line kan regne købet af Hamburg Süd for helt i hus.

Det fortæller topchef Søren Skou oven på A.P. Møller-Mærsks regnskab for andet kvartal.

Rederiet annoncerede i første omgang købet af den tyske rival i december 2016. Købsprisen er på 4 mia. dollar, og for den pris kan Maersk Line, branchens største spiller, indlemme verdens pt. niendestørste containerrederi i flåden.

Hidtil har planen været at lukke aftalen i fjerde kvartal i år, og det er stadig udsigten, siger Søren Skou. Men ni lande mangler stadig at stemple papirerne.

»12 lande har godkendt ud af i alt 23, og de store manglende er Kina, Korea, Brasilien, Chile og Sydafrika,« fortæller Søren Skou på en telekonference.

Når Hamburg Süd bliver integreret i Maersk Line, forudses der 350 til 400 mio. dollar i årlige besparelser fra synergieffekter på driften med start i 2019.

De penge skal findes ved at optimere rederiernes samlede rutenetværk samt via bedre udnyttelse af havnekapaciteten i de Mærsk-ejede havne i divisionen APM Terminals.

A.P. Møller-Mærsk har lovet at offentliggøre flere detaljer om integrationen af opkøbet, når handlen gennemføres endeligt.