Mærsk-boss: Ingen frygt for priskrig - bedste udsigter siden 2010

To kvartaler i træk med stigende rater - efter ni i træk før det med fald - skæpper godt på bundlinjen i containerrederiet Maersk Line, den største og vigtigste forretning i A.P. Møller-Mærsk-gruppen.

Mærsk-boss: Ingen frygt for priskrig - bedste udsigter siden 2010 Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup

To kvartaler i træk med stigende rater - efter ni i træk før det med fald - skæpper godt på bundlinjen i containerrederiet Maersk Line, den største og vigtigste forretning i A.P. Møller-Mærsk-gruppen.

Da rederiet samtidig har skåret i udgifterne, er der nemlig stor fremgang i driftsindtjeningen, som er næsten fordoblet i første halvår i år sammenlignet med samme halvdel af 2016.

Containerbranchen er dog kendt for at være et bølgende bekendtskab, hvor gode tider følges af intensiverede sats og priskrig, som derfor give fald i fragtraterne.

Spørger man Søren Skou, chef for Maersk Line og hele A.P. Møller-Mærsk, trænger bekymringerne sig dog ikke på med det samme.

»Hvis jeg ser helt overordnet på det, så har vi faktisk en relativt lille ordrebog i branchen, som er på 13 pct. af den eksisterende kapacitet, og det er faktisk det laveste nogensinde.«

»Samtidig har vi et positivt billede på efterspørgslen, så samlet synes jeg egentlig, at udbud- og efterspørgselsbilledet ser ganske fornuftigt ud. Jeg vil faktisk sige, at den fundamentale situation ikke er set bedre siden 2010,« siger Søren Skou til Ritzau Finans.

Væksten i containerfragt har nemlig på globalt plan været i lejet 5-6 pct. i første halvår, vurderer Mærsk.

Og selv om den forventes at være lidt lavere i andet halvår, så kommer der stadig så få nye skibe til, at det samlede billede er positivt for rederierne.

-»Vi har siden tredje kvartal af 2016 haft en situation, hvor efterspørgslen er vokset hurtigere end tilgangen af ny skibskapacitet, og det har selvfølgelig forbedret balancen mellem udbud og kapacitet og fået priserne op,« siger Søren Skou.

Første halvår bød på en gennemsnitsrate på 2014 dollar per tyvefodscontainer (teu) i Maersk Line, en vækst på 13 pct. fra året før - og ser man alene på andet kvartal, var prisstigningen på 21,6 pct. per container.

Søren Skou peger blandt andet på den stigende globale vækst - der spænder fra USA til Kina over Europa og også inddrager tidligere problemramte økonomier som Rusland og Brasilien - som forklaring på den stigende efterspørgsel.