Mærsk bliver splittet i to

A.P. Møller-Mærsk løfter torsdag morgen sløret for selskabets fremtidsplaner. Bestyrelsen har besluttet at dele konglomeratet op i to selvstændige enheder – en transportdivision og en energidivision.

A.P. Møller-Mærsk er torsdag klar med den strategiplan, som selskabets bestyrelse har arbejdet på siden slutningen af juni. Bestyrelsens hovedkonklusion er, at det store danske konglomerat skal deles op i to selvstændige enheder – en transportdivision og en energidivision.

Selskabet skriver i en fondsbørsmeddelelse, at opsplitningen vil sikre fokus på at fremme synergier og udvikling af nye produkter og services i transportenheden og samtidig »udvikle strukturelle løsninger« for oliedelen.

»De industrier, vi opererer i, er meget forskellige og begge står over for meget forskellige markedsvilkår og konkurrencemæssige forhold. Ved at opdele vores transport- og logistikforretninger og vores olie og olierelaterede forretninger i to selvstændige divisioner bliver begge i stand til at fokusere på deres respektive markeder. Dette vil øge den strategiske fleksibilitet, fremme synergier mellem forretningerne i Transport & Logistics og samtidig sikre den nødvendige agilitet til at forfølge individuelle strategiske løsninger for olien og de olierelaterede forretninger,« siger bestyrelsesformand Michael Pram Rasmussen i forbindelse med opsplitningen.

Den nye transportdivision vil bestå af Maersk Line, APM Terminals, Damco, Svitzer og Maersk Container Industry, som skal organiseres som én virksomhed med flere brands.

Mærsk skriver i meddelelsen, at en mere integreret ledelse og drift af forretningsaktiviteterne i den nye transportenhed vil sikre profitabel vækst gennem tættere samarbejde.

»Vi forventer at levere omsætningsvækst, omkostningseffektivitet og forbedrede marginer,« lyder det i meddelelsen om fremtidsudsigterne for transportdivisionen.

Energidelen kommer til at bestå af Maersk Oil, Maersk Drilling, Maersk Supply Service og Maersk Tankers, fremgår det af strategiplanen.

»Maersk Oil sigter mod at styrke sin portefølje gennem opkøb eller fusioner. Derudover vil Maersk Oil modne nuværende nøgleudviklingsprojekter, mens efterforskningsaktiviteter- og omkostninger holdes på et lavt niveau,« skriver selskabet om de strategiske overvejelser for olieforretningen.

Det står dog klart, at det primære vækstfokus for Mærsk først og fremmest vil være selskabets transportenhed. Det er derfor ikke usandsynligt, at Mærsk på et tidspunkt vil skille sig helt af med olieforretningen.

»Den fremtidige udvikling af A.P. Møller - Mærsk A/S’ olie og olierelaterede forretninger kræver forskellige løsninger, herunder udskillelse af enheder fra A.P. Møller - Mærsk A/S enten individuelt eller kombineret i form af joint ventures, fusioner eller børsnotering. Afhængig af markedsudviklingen og strukturelle muligheder er målet at finde løsninger for olie og olierelaterede enheder inden for 24 måneder,« skriver Mærsk.

Berlingske Business kunne allerede for en måned siden afsløre, at bestyrelsen og ejerfamilien hældte til en plan, som betyder, at A.P. Møller - Mærsk ville blive delt op to enheder – en selvstændig transportkoncern og et selvstændigt energiselskab.

Læs mere