Mærsk bestiller første klimaskib: »Det her er skelsættende for industrien«

Det første klimaneutrale containerskib kommer til at sejle under dansk flag. Skibet, som Mærsk netop har bestilt, bliver drevet af en motor, som sejler på det klimavenlige metanol.

Det nye klimaskibe bliver omtrent samme størrelse, som feederskibet Venta Maersk, der her er vist på billedet. Pr-foto Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Mærsk har indgået en aftale med sydkoreanske Hyundai om at få bygget et 172 meter langt skib med plads til 2.100 containere. Det bliver det første skib, som skal sejle på det langt mere klimavenlige metanol. Snart skal endnu større skibe bygges på samme måde, fortæller rederiet.

Skibet bliver sat ind i Den Botniske Bugt og kommer til at sejle under dansk flag.

»For industrien er det her en skelsættende begivenhed, fordi det er det første containerskib, som skal sejle på metanol,« siger Ole Graa Jakobsen, der har ansvaret for skibsteknologien i A.P. Møller - Mærsk.

Rederierne arbejder intenst på at finde nye drivmidler til at afløse den olie, som i næsten 100 år har været det brændstof, der drev blandt andre Mærsks containerskibe frem. Baggrunden er, at den globale shippingindustri står for tre procent af klodens samlede CO2-udledning, hvorfor det er absolut afgørende at få styr på klimaaftrykket, hvis den grønne omstilling skal komme i mål.

Rev plan i stykker

I december 2018 fremlagde A.P. Møller - Mærsk et mål om at være CO2-neutral i 2050 og at have sit første klimaneutrale skib klar i 2030. Men i februar besluttede Mærsk at rive den sidste del af planen over og i stedet komme med en mere aggressiv version. Nu skulle det første klimaneutrale containerskib allerede være i vandet i 2023.

»Vi har talt om dette skib i lang tid. I 2018 sigtede vi mod at bygge det inden 2030, men vi fandt ud af, at det var for uambitiøst. Derfor ændrede vi planerne til, at det skulle være klart i 2023,« siger Ole Graa Jakobsen.

Det første skib bliver et såkaldt feederskib, som normalt leverer containere ind til de store oceangående skibe, der kan være op til ti gange større.

»Motoren er udviklet hos MAN ES i København, og det gode ved den her teknologi er, at den kan skaleres op og anvendes på større skibe,« siger Ole Graa Jakobsen.

I 2019 udpegede Mærsk en række mulige teknologier, som kunne afløse olien. Dengang var der tale om metanol, biogas og ammoniak. Der er særligt høje forventninger til ammoniak, men det er fortsat et brændstof, der er forbundet med større risiko, og Mærsk har valgt ikke at lægge sig fast på én teknologi.

Det første CO2-neutrale skib kommer til at sejle på grøn metanol. Et brændstof, Mærsk tidligere har udpeget som et af flere, man satser på i fremtiden. At valget i dette tilfælde er faldet på metanol, handler om, at det er den p.t. mest fremskredne teknologi.

Flere muligheder

»Der er ingen grund til at vente på nye teknologier, når vi allerede har en, hvor vi kan gøre noget allerede nu. Men det er klart, at meget stadig kan ændre sig i takt med, at nye teknologier bliver udviklet,« siger Ole Graa Jakobsen.

Han siger, at Mærsk generelt mærker meget stor interesse for nye brændstoffer. Den kommer fra både dem, som skal producere brændstofferne, men også fra rederiets kunder, der ønsker at få deres varer fragtet klimavenligt.

»Vi kan heldigvis se, at rigtig mange kunder efterspørger det her og gerne vil betale en mindre præmie for at sejle klimaneutralt,« siger Ole Graa Jakobsen.

Senest meldte den danske tøjkoncern Bestseller tirsdag ud, at der var underskrevet en kontrakt med Mærsk om CO2-neutral fragt. Flere andre store globale koncerner har tidligere gjort det samme, og indtil nu har mere end halvdelen af Mærsks største kunder sat mål om klimaneutralitet.

Det nye skib, der endnu ikke har fået et navn, bliver 172 meter langt og skal sejle mellem byer i Nordeuropa til blandt andet de baltiske lande.