Mærsk balancerer på økonomisk knivsæg

I morgen afleverer A.P. Møller - Mærsk et jubel-kvartalsregnskab. Men samtidig frygter økonomer for hastig nedtur for verdensøkonomien, og det kan hurtigt spolere rederiets økonomi.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Nu var det hele lige igen blevet så godt. Beskeden fra A.P. Møller - Mærsk var, at koncernen igen var på vej mod et stort milliardoverskud, og derfor afleverede ledelsen i juli en opjustering af forventningerne til årets resultat til et plus på den gode side af 17 mia. kr.

Men desværre for A.P. Møller - Mærsk, kan sidste måneds optimisme snart blive afløst af en mere realistisk virkelighed, og desværre for A.P. Møller - Mærsk kan de høje fragtmængder og stigende transportpriser snart igen være noget, man må nøjes med at drømme om.

For mens A.P. Møller - Mærsk i morgen afleverer halvårsregnskab, så sker det i skyggen af tiltagende dystre udsigter for den verdensøkonomi, som er så altafgørende for en transportkæmpe som A.P. Møller - Mærsk.

Hvor økonomerne for bare en måned siden talte om udsigt til god vækst i Kina, bedre udsigter i USA, og at bunden måske var nået i Europa, så er det nu frygt for et »double dip«, altså en situation, hvor en række økonomier oplever recession to gange inden for 12 måneder, der er på dagsordenen.

»Frygten for, at vi kommer til at opleve et double dip er absolut tilstede. Når vi regner på sandsynligheden, så ligger den på 20-25 pct., og derfor er det absolut en faktor, som bl.a. virksomhederne skal tage med. Vi ser det sådan, at det er meget enten eller. Altså, at det kan være, at vi lige vil klare os igennem og så opleve en meget beskeden fremgang, eller at det bliver helt forfærdeligt, hvis stemningen for alvor vender ned,« siger Henrik Drusebjerg, der er aktiestrateg i Nordea.

Todelt verdensøkonomi

For A.P. Møller - Mærsk er det en ringe trøst, at man, groft forenklet, i dag taler om en todelt verdensøkonomi. Der er den gamle vestlige verden, hvor USA og Europa kæmper med at komme tilbage på vækstsporet, og så er der den nye verden med Kina som vækstlokomotiv, hvor landene fortsat oplever gode væksttal, og intet kan stoppe udviklingen.

Men for A.P. Møller - Mærsk hænger de to verdener imidlertid snævert sammen. Uden købekraft i vest, bliver der mindre at sejle med, især på rederiets containerskibe i Maersk Line.

Meget taler ellers for, at verdensøkonomien igen er på vej frem. I Danmark afleverer den ene virksomhed efter den anden opjusteringer og udtrykker forventning om fremtidig vækst. Problemet er bare, at aktieinvestorerne ikke tror på, at billedet holder.

»Investorerne er, sagt lidt firkantet, fuldstændig ligeglade med virksomhedernes resultater. I stedet ser de på forbruger- og arbejdsmarkedstal, og de er ikke opmuntrende,« siger Henrik Drusebjerg.

De sidste måneder har alle ellers talt om, at der manglede kapacitet på de containerskibe, der henter billige varer i Asien og sejler dem til Europa og USA, selv containere er der mangel på. Derfor har Maersk Line angiveligt bestilt 120.000 nye containere, ligesom rederiet har indrømmet, at man er i dialog med værfter omkring byggeriet af en serie nye kæmpecontainerskibe, der vil slå alle rekorder.

»Maersk Line skal bestille nye skibe, hvis rederiet vil bevare sin markedsandel. Men der er ikke tvivl om, at man sidder på hænderne i øjeblikket. Man er bange for at reagere for hurtigt, hvis markederne igen går ned. Derfor tyder alt på, at man vil holde fast i de dyder, som Nils Smedegaard har indført omkring besparelser og stram styring af omkostningerne,« siger Mærsk-analytiker Jacob Pedersen fra Sydbank.

Midt i mørket omkring den fremtidige udvikling i verdensøkonomien er der dog stadig enkelte lyspunkter.

»Vi har set, at A.P. Møller - Mærsk på en eller anden måde har fået opdraget konkurrenterne. Alle er mere tilbageholdende med bare at jagte kunder og vækst, hvis man ikke tjener penge på det. Det er et væsentligt fremskridt for containerrederierne,« siger Jacob Pedersen.