Mærsk-aktien er mere end fordoblet det seneste år: »Det er simpelthen svært at følge med«

Mandag fortsatte A.P. Møller-Mærsks aktiekurs sin himmelflugt, som er mere end fordoblet det seneste år. Alligevel opfordrer analytiker til »en vis påpasselighed«.

Mærsks aktiekurs er steget og steget det seneste år. Spørgsmålet er, hvor længe fragtraterne holder indtjeningen oppe. Arkivfoto: AFP/Ritzau Scanpix Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

A.P. Møller-Mærsks aktiekurs er på himmelflugt.

Alene fra markedets åbning mandag morgen og frem til mandag eftermiddag var kursen steget med 2,28 procent.

Og sådan har billedet været i over et år, hvor kursen nu er mere end fordoblet. I midten af august sidste år var kursen omkring 9.000 kroner. I dag er den 19.000 kroner.

Forklaringen findes ifølge senioranalytiker i Sydbank Mikkel Emil Jensen i de »ekstreme« markedsbetingelser, der i øjeblikket hersker på verdenshavene, hvor efterspørgslen på fragt er så enorm, at der hverken er skibe eller containere nok til at følge med.

Samtidig har den seks dage lange blokade af Suezkanalen i marts, hvor det 400 meter lange containerskib »Ever Given« sad fast, skabt store forsinkelser, mens også en af de største havne i Kina har været lukket som følge af et coronaudbrud.

Tilsammen ingredienser nok til at skubbe fragtpriserne i vejret og dermed skabe en markant større indtjening end normalt for rederier som Mærsk.

»Det er simpelthen svært at følge med, fordi der er ekstremt stor efterspørgsel på de materielle goder, da det stadig er svært eksempelvis at rejse så meget som før coronakrisen. Derfor slår fragtraterne rekorder fra uge til uge, og når der er så stor efterspørgsel, at varer bliver efterladt på havnene, fordi skibene ikke har plads, så kommer der kamp om det, og priserne sendes i vejret,« siger Mikkel Emil Jensen.

Spørgsmålet er, om det kan fortsætte på denne måde.

Opfordrer til påpasselighed

Nej, vurderer Mikkel Emil Jensen. Selvom han ikke tror, at niveauet vender tilbage som før coronakrisen, så vil det alligevel falde, når forbrugsmønstrene normaliserer sig en smule, og efterspørgslen dermed falder.

»Når balancen mellem udbud og efterspørgsel bliver mere normal, så er det uundgåeligt, at fragtraterne falder, for det kan ikke blive ved på det her niveau, og det vil også betyde, at indtjeningen vil falde,« siger han, og fortsætter:

»Det ser ud til, at de her omstændigheder vil fortsætte resten af året og nok også et stykke ind i 2022, men der er ingen tvivl om, at fragtraterne vil falde, og spørgsmålet er så hvor meget. Det afhænger også af rederiernes evne til at styre kapaciteten.«

Hos Mærsk har de høje fragtrater også sat sit aftryk på indtjeningen, som har været ekstrem høj. I årets første seks måneder havde Mærsk således et overskud på omkring 40 milliarder kroner, hvilket var ny rekord i den mere end 100 år gamle virksomhed.

Tvivlen om fragtraternes fremtid skaber også tvivl om den fremtidige indtjening, hvorfor det er svært at spå om aktiekursens udvikling, påpeger senioranalytikeren.

»Markedet ved godt, at det er ekstraordinære omstændigheder lige nu, og at der er stor usikkerhed om den fremtidige indtjening for både Mærsk og resten af industrien. Selvom tingene går rigtig godt i øjeblikket, så skal man som investor være klar over, at indtjeningen vil falde på sigt, men vi ved ikke, hvor meget. Derfor opfordrer jeg også til en vis påpasselighed, selvom aktien på mange måder er attraktiv.«

Den grønne pris

En række faktorer kan spille en afgørende rolle, fremhæver Mikkel Emil Jensen. Lige nu bestiller navnlig mindre aktører på markedet eksempelvis flere skibe i håbet om at tage markedsandele.

»Hvis der kommer en kamp om markedet, kan fragtraterne falde kraftigt, selvom flere rederier nok har lært lektien om at kontrollere kapaciteten bedre,« siger han.

For Mærsks vedkommende er vejen dog en anden. Med den nuværende strategi vil virksomheden i fremtiden måske i højere grad være en logistikvirksomhed fremfor et traditionelt rederi, og det kan føre til, at Mærsk bliver mindre følsom over for fragtraternes udvikling.

Og så er der den grønne bølge, som både forbrugere og virksomheder rider på. I slutningen af august bestilte Mærsk otte nye kæmpeskibe, der kan sejle på grøn metanol, i kampen for at bringe den omfattende CO2-udledning ned.

»Det kan på kort sigt give indtjeningsmæssige udfordringer, fordi de bruger metanol, mens konkurrenterne bruger naturgas. Men infrastrukturen omkring metanol er endnu ikke sat til, at man kan bruge de mængder, det kræver, og det er dyrere at bruge. Derfor vil priserne være tårnhøje i en periode,« siger Mikkel Emil Jensen:

»Men det er også en investering i de fremtidige teknologier, for meget tyder på, at naturgas er en overgangsløsning, som ikke kan leve op til de fremtidige krav. Mærsks fokus er langsigtet, og det kan give indtjeningsmæssig modvind på kort sigt. Omvendt ved vi også, at der er stor efterspørgsel på det grønne, så man kan nok tage en højere pris for det. Spørgsmålet er, om det kan dække det,« siger han.

Alt i alt konkluderer han derfor, at der stadig er enorm stor usikkerhed om, hvor det hele ender fra engang i 2022.