Mærsk-aktien er en udfordring for investorerne

Hvor skal Mærsk-aktien bevæge sig hen nu? To af de investorer, som køber og sælger aktier i den danske olie- og shippingkoncern, er ikke enige.

Foto: CHRISTIAN CHARISIUS. Er aktierne i A.P. Møller - Mærsk billige eller bliver det værre? Investorerne arbejder på at finde det rigtige svar, og to af de danske kapitalforvaltere er ikke enige om, hvorvidt tidspunktet er rigtigt.
Læs mere
Fold sammen

Er aktierne i A.P. Møller - Mærsk billige eller bliver det værre? Investorerne arbejder på at finde det rigtige svar, og to af de danske kapitalforvaltere er ikke enige om, hvorvidt tidspunktet er rigtigt.

A.P. Møller - Mærsk har inden for de seneste uger været ude med flere negative nyheder. Selskabet nedjusterede for to uger siden, og både oliedelen og containerrederiet Maersk Line har afskediget medarbejderne for at skære i omkostningerne.

Nedjusteringen betød, at aktien faldt under 10.000 kr. til det laveste niveau siden september 2013. Siden er aktien dog kravlet lidt op og endte fredag i kurs 10.510

»Mærsk er ramt fra alle sider. Fragtraterne kommer ikke op, volumenerne er nede, og olieprisen er lav. Så lige nu ser det ikke godt ud,« siger Peter Holt, porteføljeforvalter i Carnegie Asset Management.

En række centrale nøgletal frister investorerne til at kaste sig over aktien. Aktien er blandt de billigste danske aktier målt både i forhold til egenkapitalen og virksomhedens indtjening.

»Det store spørgsmål for sådan nogle som os er at vurdere, om det aldrig bliver rigtig godt igen, eller vi nu skal købe, fordi de ikke bliver meget mere billige. Foreløbig har vi valgt at vente med at købe, til at vi er mere sikre på, at det ser bedre ud, og så kan det godt være, at vi går glip af de første stigninger,« siger Peter Holt.

Pengetanken bugner

A.P. Møller - Mærsk har en meget stor pengebeholdning, og det kunne være en idé at betale nogle af pengene ud ekstraordinært til investorerne, mener Peter Holt.

»De investerer stort set på samme niveau, som hvis det var gået godt. Der kan man altid have en diskussion af, om det er fornuftigt i en verden, hvor man ikke ved om olieprisen og fragtraterne kommer op igen. Man kunne overveje, om det var bedre at betale pengene ud til investorerne,« siger Peter Holt.

Indtil videre har ledelsen i A.P. Møller - Mærsk dog klart afvist at betale ekstraordinært udbytte til investorerne. I stedet er planen at købe op for derigennem at skabe værdi for aktionærerne.

Claus Jensen, seniorporteføljeforvalter i Gudme Raaschu Asset Management er rolig, hvis A.P. Møller - Mærsk indtil videre holder fast og ikke giver investorerne nye udbytter. Han håber, ledelsen kan finde opkøb blandt andet i oliedelen, som topchef Nils Smedegaard Andersen tidligere har udpeget som det mest oplagte område til opkøb.

»Det er fornuftigt, at de gerne vil købe ind til olieforretningen, men det er også fornuftigt, at de venter, indtil sælgernes forventninger til prisen afspejler den oliepris, vi har nu. Men der er klart, at der kommer et tidspunkt, hvor de skal betale penge ud, hvis ikke de har købt op,« siger Claus Jensen.

Fragtraterne vil stige

Han er forholdsvis fortrøstningsfuld om fremtiden og vurderer, at de lave fragtrater på containermarkedet på længere sigt vil komme op.

»Når containerrederier begynder at tabe penge, begynder de at få en disciplin, og så vil priserne blive hævet. Sådan har det været de seneste 20 år, og det vil fortsætte de næste 20 år. Containermarkedet bekymrer mig ikke så meget. Det er mere alvorligt, at olieprisen er så lav, og at der ikke er tegn på, at den kommer op inden for de næste par år,« siger Claus Jensen.

Han forventer, at aktiekursen vil stige i takt med, at udsigterne for containermarkedet bliver bedre.

»Aktiekursen skal løftes af stigende containerrater. Man skal købe Mærsk, når det går dårligt, og jeg er sikker på, at udviklingen på containermarkedet, vil betyde, at aktiekursen ligger højere om et halvt år,« siger Claus Jensen.