Mærsk afviser kritik af container-giganter

Chefen for Maersk Line Vessel Management, Søren Andersen, er helt uenig i røster i markedet, der mener, at rederiet gør hele industrien en bjørnetjeneste ved at sende de store skibe af Triple-E typen i vandet.

Emma Mærsk Fold sammen
Læs mere
Foto: INGO WAGNER

Faktisk er Maersk Line tilbageholdende, siger Søren Andersen. Maersk Line har bestilt 20 af de enorme Triple-E skibe, der er 400 meter lange og kan fragte over 18.000 tyvefodscontainere.

Skibene skal være rygraden i Daily Maersk, den nylancerede rute med daglige afgange mellem fire af de største havne i Asien og tre af de største europæiske havne.

Se også: Her er havets hersker fra Mærsk

Se også: Her er Mærsks containerkæmper

- Jeg forstår slet ikke dem, der anklager os for at oversvømme markedet med kapacitet. Vi vokser ikke mere end markedet, faktisk vokser vi mindre end vores medspillere og markedet generelt, sagde Søren Andersen på International Ship Management Business Conference i København onsdag og fortsatte:

- Vi har været meget forsigtige siden 2008, og disse her er faktisk vores første ordre siden Emma Mærsk-klassen kom på søen. Så jeg er helt uforstående over for dem, der siger, at Maersk Line hælder en masse kapacitet i markedet.

Maersk Line venter, at kapaciteten i markedet vil vokse med 6-8 pct. i de kommende år, og selv med 20 Triple-E skibe på vej, og 10 flere i option, vil Maersk Line øge sin kapacitet betydeligt mindre end dette estimat. Overkapacitet er netop et problem for shippingindustrien, der i øjeblikket lever med meget lave rater grundet kombinationen af kapacitet bestilt i boomårene før krisen og lav efterspørgsel grundet finanskrisen erodering af forbrugertilliden og privatforbruget.

- Faktisk mener jeg, at finanskrisen på en måde har været en god ting for vores industri, da den har stoppet likviditeten til den voldsomme ekspansion, vi så før krisen. Den ekspansion, vi så på toppen, har ikke været sund for industrien, siger Søren Andersen.

Ritzau Finans