Mærsk åben for nye medlemmer af mega-alliance

Det er langt fra udelukket, at alliancen mellem verdens tre største containerrederier - Maersk Line, MSC og CMA CGM - kan blive udviddet til at omfatte flere rederier.

Foto: Yiorgos Christakis. »Jeg tror ikke, at nogen har afvist, at andre kan komme ind i P3-driftskonsortiet,« udtaler vicedirektør i Maersk Lines Brian Noe Kristensen.
Læs mere
Fold sammen

Det skriver shippingmediet Lloyd's List.

Tidligere i året indgik de tre rederier, der sammen sidder på 37,2 procent af verdens samlede containerkapacitet, samarbejdet P3, hvor de sammen vil drive logistikken på verdens største handelsruter, blandt andet ruterne fra Asien til Europa. Det skete på ryggen af endnu en priskrig, der har tvunget alle rederier til at kigge på, hvordan omkostningerne kan sænkes.

»Jeg tror ikke, at nogen har afvist, at andre kan komme ind i P3-driftskonsortiet. Et fjerde medlem, der ville gøre det til P4, tror jeg er på tapetet inden for et par år. Hvis nogen med den rigtige profil og de rigtige skibstyper melder sig, vil det give god mening,« siger vicedirektør i Maersk Line Far East Asia Liner Operations Cluster, Brian Noe Kristensen, til Lloyd's List.

Sammen ventes P3 at omfatte 255 skibe med en samlet kapacitet på 2,6 mio. teu fordelt på 29 strenge, når alliancen kommer i gang næste år.