Mænd varmest på nettet

Handlen over nettet i Skandinavien runder 70 mia. kr. i 2007. De 40-årige mænd lader sig bedst friste og handler for de største beløb.

Foto: Bax Lindhardt
I gennemsnit køber en skandinav over 15 år varer for 5.400 kr. på nettet pr. år, og omsætningen runder i 2007 70 mia. kr., ifølge en analyse af den skandinaviske nethandel fra DIBS Payment Services og Zapera.

Det er de 25 til 34-årige, der oftest køber varer på nettet, men det er de 35 til 44-årige, der bruger de største beløb. Især mændene bruger gavmildt dankortet på nettet – hver tredje har inden for det seneste år købt for over 10.000 kr., mens det gælder hver femte kvinde.

DIBS Payment Services, har i samarbejde med Zapera foretaget den første samlede analyse af skandinavisk e-handel. Undersøgelsen giver et signalement af den typiske skandinaviske e-handlende og peger på både forskelle og ligheder de tre lande imellem – alle ser dog meget positivt på fremtidens e-handel.

Der er 13,1 millioner. aktive e-handlende over 15 år i Skandinavien. E-handlen runder en samlet omsætning på 70 milliarder kroner i 2007, og hver enkelt person køber i gennemsnit for 5.400 kr. pr. år. Danskere og nordmænd er de mest aktive e-handlere, og mænd mellem 35 og 54 år handler for de største beløb.

Forbrugernes motiver for at handle på internettet er først og fremmest de lavere priser. 66 pct. af forbrugerne svarer, at lavere priser er en væsentlig motivationsfaktor. Derefter følger kriterier som tidsbesparelsen ved at handle på nettet, uafhængigheden af åbningstiderne samt muligheden for at sammenligne produkter og priser.

For butikkerne på nettet er den væsentligste grund til at tilbyde produkter online, at internettet giver adgang til nye kundesegmenter og markeder, og næsten hver tredje har et forretningskoncept, som udelukkende er designet til online- handel. Kun lidt over hver tiende siger til gengæld, at internettet er en billig salgskanal, og at det er den væsentligste motivationsfaktor.

Især rejse- og oplevelsesbranchen har succes med at sælge over nettet. Herefter følger data- og elektronikprodukter, musik og film, bøger og telefoni-relaterede produkter. Nederst på listen er fødevarer og drikkevarer.