Mælk- og svinekød driver økoeksporten

Det er især mejeri- og svinekødsprodukter, der trækker dansk økoeksport.

Køer på vej ud på græs. Efterspørgslen på økologiske produkter på vores eksportmarkeder stiger med ca. ti procent om året, og mælkeprodukter står for ca. halvdelen af økoeksporten. Arkivfoto: Kim Haugaard Fold sammen
Læs mere

Der er fortsat muligheder for at øge salget af økologiske mejeriprodukter i Danmark, men det store vækstpotentiale er på eksportmarkederne – ikke mindst Tyskland.

Sådan lyder vurderingen fra en økoekspert, chefkonsulent Ejvind Pedersen fra brancheorganisationen Landbrug & Fødevarer.

Danmarks samlede økologiske fødevarereksport steg i 2014 med omkring 170 mio. kr. til 1,7 milliarder kr. En vækst på ti procent i forhold til 2013.

Der er stor efterspørgsel på økologisk svinekød i hele Europa, mens efterspørgslen efter økologiske mejeriprodukter er størst i Tyskland. I 2014 udgjorde værdien af mejeriprodukteksporten 875 mio. kroner, hvilket vil sige halvdelen af værdien af øko-eksporten.

»I Landbrug & Fødevarer ser vi meget positivt på potentialet i økoeksporten, som i dag primært bliver trukket af salget af mejeri- og svinekødsprodukter. Sådan vil det også være i de kommende år,« siger Ejvind Pedersen.

Danmarks samlede fødevareeksport var på 104 milliarder kroner i 2014.

Det officielle 2015-tal for den økologiske eksport ventes fra Danmarks Statistik i december i år.

Ifølge Ejvind Pedersen venter Landbrug & Fødevarer sammen med de største økologiske eksportvirksomheder venter, at 2015-tallet er 1,9 milliarder kr. eller en stigning på ca. 200 mio. kroner i forhold til 2014.