Mægtigt mediebureau væltet af tronen

Efter 15 år på førstepladsen er det slut: Carat har nu Danmarks bedste image blandt mediebureauerne.

OMD har mistet både DSB og Danske Spil til Carat. Fold sammen
Læs mere
Foto: Nanna Kreutzmann
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Efter 15 år på den gyldne trone er det slut for mediebureauet OMD. Den seneste måling af imageanalysen blandt de danske mediebureauer viser nemlig, at OMD har måttet afgive førstepladsen til konkurrenterne fra Carat.

OMD har ellers ligget sikkert på tronen, siden det daværende Børsens Nyhedsmagasin og senere Berlingskes Nyhedsmagasin stod for prisen. I de seneste fire år er undersøgelsen foretaget af Myresearch og Bureaubiz, men det gjorde i første omgang ingen forskel. Men nu har Carat taget førstepladsen og har ikke tænkt sig at vige fra den.

"Vi er utroligt stolte og ser vores topposition i årets imageanalyse som et kvalitetsstempel fra vores vigtigste målgruppe, nemlig alle de danske annoncører. OMD har abonneret på tronen i mange år og virket urørlige på posten. Vi ser det derfor som et kæmpe skulderklap, at vi stiger i anseelse hos annoncørerne," siger Mads Bredal Hedegaard, adm. direktør i Carat.

I undersøgelsen medvirker 384 annoncører med et samlet annoncebudget på omkring 14,4 milliarder kroner årligt. De har vurderet 13 danske mediebureauer.  



OMD har i det seneste år mistet både DSB og Danske Spil som kunde, og administrerende direktør Thomas Bertelsen er derfor heller ikke overrasket over resultatet af undersøgelsen.

"Hvis det absolut skulle ske, så er det vel ikke så mærkeligt, at det sker netop i år. Vi har måttet konstatere et par markante kundetab i efteråret, og det bemærkes naturligvis i markedet," siger Thomas Bertelsen til Bureaubiz.dk.



Carat meldte for et par måneder siden ud, at de ville være Danmarks mest innovative bureau. Og det er lidt af en ambition. På den del af undersøgelsen, der handler om innovation, ligger Carat nemlig næstsidst.

"Carat har stadig masser af potentiale, og vi har en række områder hvor vi satser målrettet på at få en endnu skarpere position. Innovation er for eksempel et parameter, vi gerne vil være kendt for, og der kommer vi i 2012 til at satse hårdt på at få vist, at vi er dygtige til skarpe og innovative mediestrategier og planer," forklarer Mads Bredal Hedegaard.