Målkamp på GPSen

|KORT NYT:| Der er kamp om at nå først og bedst i mål på det europæiske marked for navigation.

Foto: TOM PETERS
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Tyske Garmin udfordrer således sin hollandske konkurrent TomTom og vil stå stærkere, efter at købet af det ligeledes tyske Navigon forleden fik myndighedernes godkende.

»Det giver os muligheden for at overtage positionen som nummer et,« siger direktør for den daglige drift i Garmin, Clifton Pemble, til nyhedsbureauet Reuters, uden dog at ville sætte dato på.

TomTom sidder på 45 procent af det europæiske GPS-marked, hvor Garmin og Navigon tilsammen har 30 procent.

Det klassiske GPS-producenter er presset af Google og Nokia, som tilbyder gratis navigation på mobiltelefoner.

Der blev i 2010 solgt omkring 41,5 millioner GPSer i verden, siger analysefirmaet IHS iSuppli. Th.