Målbar markedsføring

Måling. Vejen til effektiv annoncering på internettet handler ikke nødvendigvis kun om antallet af eksponeringer. Annoncering i netværk ved hjælp af det såkaldte affiliate marketing er en anden mulighed.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

I begyndelsen af året bød AOL over fem mia. kr. for virksomheden Tradedoubler, og for nylig købte det tyske forlag Axel Springer og det schweiziske marketingfirma PubliGroupe online-marketing- virksomheden Zanox for 1,6 mia. kr.. Begge virksomheder beskæftiger sig med affiliate marketing, der dermed for alvor er kommet i søgelyset som en interessant form for marketing på internettet.

Den pludselige interesse kommer dog ikke bag på Frederic Saigne, der er nordisk chef for Zanox.

- Affiliate markering er et meget effektivt salgsværktøj. Risikoen er lille, og virksomhederne betaler kun for et bestemt resultat, siger Frederic Saigne.

Affiliate marketing er reelt en form for online-annoncering via et stort netværk, som administreres af virksomheder som eksempelvis Zanox og Tradedoubler.

Netværket består af mange forskellige hjemmesider, der har tilmeldt sig, og som kan variere fra ganske små sider til meget store og populære steder.

Dermed får annoncøren sin annonce ud til mange medier, og systemet benytter sig typisk af betaling i forbindelse med salg, det vil sige, at man ikke betaler pr. antal sidevisninger, men derimod kun for hvert salg, som markedsføringen skaber.

Dermed er det en ganske anden model end den såkaldte CPM (cost per mile), hvor man betaler et beløb pr. 1.000 sidevisninger.

Det koster dog et engangsbeløb på 2.500 euro for systemet, og for at det skal virke optimalt, kræver det også lidt af virksomheden.

- Brandet er vigtig. Hvis du har en nystartet virksomhed inden for eksempelvis telekommunikation, og TDC samtidig annoncerer på netværket, vil det være svært for den nye virksomhed at blive valgt af udgiverne, siger Frederic Saigne.

Samtidig kræves der en vis markedsandel, hvis der skal skabes nok salg til at retfærdiggøre investeringen. Zanox estimerer med, at produktet skal være tilgængeligt til 20-25 procent af befolkningen, ellers er målgruppen for lille.

Blandet landhandelSelve konceptet i affiliate marketing er netværket, men her ligger også den største risiko ved systemet, mener Peter Munk, der er internetplanner hos mediebureauet Mediaedge:cia.

- Som annoncør har man mulighed for at vælge til eller fra blandt siderne i netværket, så man ikke kommer til at være på en masse uønskede websites, men det er stadig lidt som at skyde med spredehagl, siger Peter Munk, der ikke vil anbefale virksomheder at satse 100 procent på affiliate marketing.

- I forhold til en kortere kampagne på nettet, vil der typisk være brug for at opnå en vis nettodækning hurtigt. Dermed skal der indgå sider, som giver en hurtig dækning, og her kommer de store kommercielle medier i spil, siger Peter Munk.

Som en del af en samlet strategi kan der dog være flere gode ting at hente. De avancerede målinger, som eksempelvis Zanox benytter sig af, kombineret med, at fokus er på salg fremfor visninger, betyder at man meget præcist kan se, hvor ens markedsføring rent faktisk fører til et salg. Dermed kan man nemmere målrette indsatsen.

- Som annoncør er det klart interessant at afregne med mediet ved salg. Det er muligt med en række netværk som eksempelvis Tradedoubler, og det kan være en del af en god online strategi, siger Peter Munk.