Mærsk-kunder nervøse for ny alliancepartner

Kunder i A.P. Møller-Mærsk er nervøse for selskabets nye alliancepartner, Hyundai Merchant Marine, som har bevæget sig faretruende tæt på konkurs og leder tankerne hen på konkursramte Hanjin Shipping.

Alliancer i 2M gælder normalt i ti år, men i HMM's tilfælde er aftalen blot to år, mens de sædvanlige regler for deling af kapacitet heller ikke gælder. Fold sammen
Læs mere
Foto: YNA

Hyundai Merchant Marine skulle oprindeligt være det tredje medlem af alliancen 2M, som består af Mærsk og schweizisk-baserede MSC, men frygt for HMM's fremtid har fået Mærsk til at behandle rederiet med stor forsigtighed. Alliancer i 2M gælder normalt i ti år, men i HMM's tilfælde er aftalen blot to år, mens de sædvanlige regler for deling af kapacitet heller ikke gælder.

Det skriver dagbladet Børsen.

»Det er helt givet, at det simpelthen har været for svært at gøre Hyundai til et fuldgyldigt medlem, simpelthen fordi rederiet ikke bliver betraget som sikkert. Hanjin er stadig frisk i manges erindring,« siger senioranalytiker i Sydbank, Morten Imsgard, til Børsen, og tilføjer, at HMM dog fortsat havde nogle Stillehavsruter, som Mærsk var interesserede i.

A.P. Møller-Mærsk holder tirsdag kapitalmarkedsdag i København, hvor der potentielt vil være nyt om den sydkoreanske alliancepartner.