Lup på IT-giganternes benlås

Apple og Google er ved at blive lidt for store og lidt for smarte, mener konkurrencemyndighederne. Forbrugerorganisation mener, at Google bør splittes op.

Apple-topchef Steve Jobs har sat sig ved tasterne. Foto: Scanpix Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

De skadefro grin er ved at forsvinde om læberne på topcheferne for såvel Apple som Google, der nu risikerer at komme igennem konkurrencemyndighedernes vridemaskine, sådan som konkurrenten Microsoft har været det.

Apple har nemlig udsigt til, at enten det amerikanske konkurrencetilsyn, Federal Trade Commission (FTC), eller justitsministeriet sætter en undersøgelse i gang. Det drøftes i øjeblikket, hvem der skal lede undersøgelsesarbejdet. Tilsvarende kræves internetgiganten Google nu splittet op, fordi den har fået for stor magt.

Det er en helt ny situation for begge selskaber. Apple har længe betragtet sig som computerrebellen, der var »anti-Microsoft« - selv om Microsoft i dag ejer en mindre aktieandel i selskabet. For Google har Microsoft været ærkerivalen, hvis »onde imperium« skulle nedbrydes.

Myndighedernes interesse er blevet vakt af presseforlydender om, at programmører, der ønsker at lave småprogrammer, som virker på Apples iPhone-telefon og/eller den armholdte computerhybrid iPad, kun kan få lov til at stille dem til rådighed for brugerne, hvis de anvender Apples eget programmeringssprog.

Spærring

Det vil effektivt forhindre andre i at udvikle programmer, som derefter let kan komme i udgaver til andre styresystemer som Googles Android, Microsofts Windows Mobile og Palms webOS, der bruges på andre telefoner og småcomputere.

Apple har også forbudt analyseværktøjer fra andre end Apple i småprogrammerne. Dermed udelukkes andre fra at kunne vise annoncer på iPhone- og iPad-skærme, som passer i sammenhængen. Det kan kun Apples eget iAd-annoncesystem. Ifølge finansavisen Wall Street Journal har konkurrencemyndighederne modtaget flere henvendelser fra såvel udviklere som reklamefirmaer.

Apple kom allerede i søgelyset hos børsmyndighederne sidste år, da topchef Steve Jobs alvorlige sygdom, der endte med en levertransplantation, blev hemmeligholdt. Jobs anses for at uundværlig for Apple, som har haft et godt salg i det seneste år. I de nordiske lande er forbrugerombudsmændene efter Apple for lukketheden, idet Apple formår at spærre brugerne inde ved, at f.eks. indkøbt musik kun kan afspilles på Apple-udstyr.

Skruede bissen på

»Apple spiller direkte efter Microsofts strategiplan - og det er en, som de klagede meget over,« konstaterer en tidligere ansat hos konkurrencemyndighederne, David Balto fra tænketanken Center for American Progress, over for Wall Street Journal.

Da præsident Barack Obama trådte til sidste år, ændrede myndighederne kurs og skruede bissen på over for især teknologigiganterne - måske inspireret af EU, der to gange har tildelt Microsoft gigantiske bøder for at ødelægge konkurrencen ved tilsvarende at flette sine produkter sammen, så konkurrenter holdes ude. EU har i øjeblikket også flere undersøgelser af Google kørende.

I USA, hvor Google også er i søgelyset, kræver forbrugerorganisationen Consumer Watchdog nu i et brev til justitsministeriet, at Google bliver delt op i separate selskaber som forebyggelse mod, at Google udnytter sin markedsmagt til konkurrenceforvridning.

Totalkrig

Med internetsøgemaskinen som fundament har Google kastet sig ud i en totalkrig med Microsoft og Apple på alle områder - en gratis kontorpakke Google Docs, gratis e-post Gmail, billedtjenesten Picasa osv. EUs datamyndigheder er efter Google for at gemme alle søgninger foretaget via søgemaskinen i for lang tid.

Desuden skal de anonymiseres, så oplysningerne ikke kan bruges i reklamesammenhæng ved at sammenkøre Googles enorme databaser over brugeradfærd. Google har også fået adskillige påtaler for overtrædelse af privatlivets fred i forbindelse med den nylige gennemfotografering i 3D af bl.a. danske byer.

»Googles monopolstilling og vigtighed på internet betyder, at selskabet bør betragtes som et offentligt forsyningsselskab og derfor reguleres,« mener Consumer Watchdog.