Lunken modtagelse af MobilePay hos taxaselskaber

Danske Bank prøver MobilePay af i udvalgte butikker, men kunderne foretrækker stadig at betale med det traditionelle kreditkort, når kaffen og taxaturen skal afregnes.

MobilePay bliver afprøvet som betalingsform i udvalgte butikker, men kunderne foretrækker dankortet. Fold sammen
Læs mere
Foto: Camilla Rønde
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Danske Bank har siden 2. oktober testet sin mobile betalingsløsning, MobilePay i udvalgte butikker på Sjælland og i Jylland, og modtagelsen må betegnes som lunken.

Hos taxaselskaberne 4x35 i København og Dan Taxi i Aalborg har forsøgsordningen indtil videre ikke haft den store gennemslagskraft. I hvert fald er kunderne ikke synderligt interesserede i at betale taxaregningen med Danske Bank-appen. Det fortæller taxachaufførerne fra de vogne, der bruger MobilePay.

»Det går meget stille,« siger vognmand Claus Kristensen fra Dan Taxi i Aalborg, som kun to gange har haft kunder, der har betalt for turen med MobilePay.

Samme manglende interesse for den nye betalingsform oplever vognmand Palle Christensen hos sine kunder i taxaselskabet 4x35 i København.

»Kunderne taler om, hvor smart det er, men når de skal betale, tager de kreditkortet frem,« siger Palle Christensen.

Chaufføren mener i øvrigt ikke, det nye betalingssystem endnu er optimalt til erhvervsbrug, blandt andet fordi han ikke får detaljer omkring betalingen, han kan referere videre i systemet. 

Både MobilePay og Swipp, som er de resterende bankers pendant, er under udvikling til at blive foldet ud i erhvervslivet. Netop erhvervslivets modtagelse af mobilbetalingsløsningerne er nemlig en afgørende faktor for, hvem af udbyderne der sætter sig tungest på markedet.

Mens vi ikke er så meget for at betale vores taxaregning med MobilePay, lader det til, at vi er mere villige til at trække telefonen frem i stedet for kreditkortet, når vi skal afregne kaffen. Hos den mobile kaffebar Kalles Kaffe har kunderne været mere positivt stemte over for den nye betalingsmulighed.

Men det er alligevel stadig noget, kunderne skal vænne sig til, fortæller ejer af Kalles Kaffe, Jacob Carlsen.

»Nogle er mere nysgerrige end andre,« siger han og fortæller, at interessen er størst ved IT-universitetet og omkring finansselskaberne.

Jacob Carlsen vurderer umiddelbart modtagelsen af MobilePay som betalingsform i kaffebaren som positiv, men langt størstedelen af kunderne foretrækker stadig at betale med det traditionelle dankort.

»Det foretrækker folk stadigvæk. Folk er jo vant til at bruge deres dankort, så det er også et spørgsmål om at bryde en vane og et mønster,« siger Jacob Carlsen.

Både Danske Bank og de resterende banker forventer at være klar med en mobil betalingsløsning til butikkerne i løbet af de næste måneder. Også telefonselskaberne er med initiativet 4T på vej med en løsning, så forbrugerne kan betale deres indkøb over telefonregningen.