Lundbecks nye produkter langsomt på rette spor

Lundbeck har sat skarpt fokus på lancering af nye produkter, og det går ifølge medicinalselskabets finansdirektør efter planen. Senioranalytiker bemærker dog træghed.

Medicinalkoncernen Lundbeck fastholder forventningerne til året efter et andet kvartal, hvor de ikke levede op til analytikernes forventninger. Fokus er fortsat på udvikling af nye lægemidler.   Fold sammen
Læs mere
Foto: Dennis Lehmann
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Lundbeck levede ikke op til forventningerne med deres regnskab for andet kvartal, men fra medicinalselskabet selv lyder der tilfredshed med egen præstation.

»Vi synes, det er et tilfredsstillende regnskab, og vi mener, vi er på vej til at levere vores finansielle forventninger,« siger koncernfinansdirektør i Lundbeck, Anders Götzsche.

Lundbecks omsætning trækkes som forventet blandt andet ned af patentudløb i Europa på antidepressiv-midlet Cipralex og alzheimermedicinen Ebixa, og blandt andet derfor er nye lanceringer lige nu afgørende for Lundbeck. Det er der, kræfterne er sat ind, og lancering og udrulning af de nye produkter går ifølge Anders Götzsche efter planen.

»Onfi, Xenazine og Sabril leverer stærk vækst, og vi fortsætter væksten på Treanda. Samtidig har vi mere end 120.000 patienter på Brintellix og får stadig god feedback fra både læger og patienter om, at det her er et nyt antidepressiv, der virker,« siger finansdirektøren.





Senioranalytiker fra Sydbank, Søren Lundtoft, har ikke helt samme positive briller på, som Anders Götzsche.

»Man kan godt tillade sig at kalde det et skuffende regnskab. Omsætningen skuffer og indtjeningen skuffer,« siger han med henvisning til, at omsætningen for andet kvartal endte på 3.448 millioner kroner mod Sydbanks egne forventninger på 3.635 millioner kroner. 

Søren Lundtoft bemærker, at Lundbecks generiske konkurrenter er kommet hurtigt på banen med kopimidler efter patentudløbene i Europa, og det har kostet på omsætningen. 

Til gengæld giver senioranalytikeren Lundbecks finansdirektør ret i, at medicinalselskabet har haft en god udvikling for de mindre og nyere midler, der er lanceret de senere år.  »Det gælder midler som Xenazine, Onfi og Sabril, som gør det rigtig godt i kvartalet. Det er nogle af de midler, som skal kompensere for de patentudløb, der har været. De kan i nogen grad kompensere, men langt fra til fulde,« siger Søren Løntoft og tilføjer, at det efter hans vurdering »går trægt med udrulningen af depressionsmidlet Brintellix, skizofrenimidlet Abilify Maintena og alkoholpillen Selincro.« 

Lundbeck og den japanske samarbejdspartner Otsuka lancerede Brintellix i januar 2014, og salget landede i kvartalet på 38 millioner kroner, hvilket er lidt bedre end de 35 millioner kroner, som analytikerne havde forventet. Men ifølge Søren Løntoft går det altså ikke stærkt nok. »Det går lidt for trægt med lanceringen af de her midler. Problemet er, at Lundbeck koster en masse penge i lanceringen af de midler i øjeblikket, og det gør, at indtjeningen bliver negativt påvirket,« siger han og understreger, at midlerne stadig er i en tidlig fase, og det derfor er svært at forudse, hvordan de vil udvikle sig.

Anders Götzsche holder fast i sit fokus på, at Lundbecks nye produkter er på rette spor.

»Jeg har svært ved at genkende det negative billede om, at vi skulle have underleveret. Vi mener, vi er godt på vej til at levere det, vi har lovet,« siger finansdirektøren med henvisning til, at Lundbeck fastholder forventningerne til helåret.»Det, vi glæder os rigtig meget til i andet halvår, er specielt at vores amerikanske platform skal fortsætte med at vokse. Vi har lanceret vores nye antidepressiv Brintellix, og nu skal vi accelerere salget i andet halvår. Samtidig har vi fokus på Abilify Maintena mod skizofreni, og vi skal lancere Northera, som kommer ind i vores neurologi-portefølje, hvor vi har en af de stærkeste platforme i USA for noget CMS-sekskab. Så vi ser frem til at fortsætte væksten i næste halvår,« siger Anders Götzsche.

Med det strategiske fokus på langsigtet vækst har Lundbeck måtte notere en indtjening på 144 millioner kroner for andet kvartal, og det var noget under analytikernes forventninger om et resultat på 230 millioner kroner.  

Lundbeck-aktien faldt med 2 procent ved børsåbningen torsdag morgen, men klokken 11.20 lå aktien i et plus på 2,4 procent.