Lundbecks depressionspiller vinder frem i Asien

Mens Lundbecks depressionsmiddeler løber af patent i resten af verden, har de asiatiske læger og patienter taget medicinen til sig.

Foto: Torkil Adsersen
Selvom Lundbeck depressionsmiddel Cipralex/Lexapro stort set har tabt hele sit salg i USA efter patentudløb og også er presset i flere europæiske lande, lykkedes det at hive en salgsvækst på fem pct. til 4,5 milliarder kr. hjem i årets første ni måneder.

Selvom salget af selskabets nye produkter i samme periode voskede med 41 pct. til 2,2 milliarder, og andre produtker, som Azilect, Xenazine og Sabril også oplevede kraftig vækst, er Cipralex/Lexapro fortsat vigtig for Lundbeck, da det er her selskabet henter sin indtjening i øjeblikket, mens udgifterne går til udvikling og markedsføring af nye produkter.



En væsentligt forklaring på væksten er, at Lundbeck har medvind med lanceringen af depressionsmidlet på de asiatiske markeder.




På Lundbecks internationale markeder, som blandt andet omfatter de nye vækstmarkeder, Canada og Japan, steg salget af Cipralex med 11 pct. i lokal valuta og seks pct. i kr. til 620 milliarder kr. alene i årets tredje kvartal.

"Omsætningsfremgangen kunne primært henføres til den fortsat kraftige vækst i Canada og Asien. Cirpalex havde ved udgangen af juli 2013 en markedsandel på 13,3 pct. målt i værdi på Lundbecks Internationale Markeder, set i forhold til en markedsandel på 12,7 pct. på samme tidspunkt i 2012," skriver selskabet i sin regnskabsmeddelse.

Mens Cipralex løber af patent andre steder i verden, har Lundbeck fået godkendt midlet i blandt andet Japan. Her bliver det dog solgt under navnet Lexapro.


"Lexapro i Japan udvikler sig i overensstemmelse med forventningerne målt i lokal valuta. I september havde Lexapro en markedsandel på 11 pct., og omsætningen sted med 15 pct. i lokal valuta i tredje kvartal," oplyser selskabet i sin kvartals meddelelse.

I Europa, hvor Cipralex endnu ikke er løbet af patent eller hvor effekten af patentudløbene er blevet forsinket af retssager, voksede salget af Cipralex med fire pct. til 844 millioner kr. i tredje kvartal. Det skyldes først og fremmest stigende salg i Italien, Grækenland, Tyskland og Rumænien, mens omsætningen faldt med 72 pct. i Portugal, hvor der nu er generisk (kopi, red.) konkurrence.

I USA er salget af Lexapro stort set forsvundet.