Lundbeck skuffer i første kvartal

Lundbeck skuffer på resultaterne for første kvartal, men fastholder forventningerne til 2012 om et resultat af primær drift (EBIT) på 2,0-2,5 mia. kr. samt en omsætning på 14,5-15,2 mia. kr.

Foto: NIels Ahlmann Olesen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Trods et første kvartal, der skuffer analytikerkorpset en smule, fastholder medicinalselskabet Lundbeck sine forventninger til helårets resultat.

Her venter selskabet fortsat et resultat af primær drift (EBIT) på 2,0-2,5 mia. kr. samt en omsætning på 14,5-15,2 mia. kr, hvilket lægger sig op ad analytikernes forventninger til et resultat af primær drift på 2351 mio. kr. og en omsætning på knap 14,9 mia. kr.

I første kvartal fik selskabet et nettoresultat på 620 mio. kroner mod ventede 645 mio. kroner, ligesom den samlede omsætning i regnskabsårets første tre måneder landede på 3778 mio. kroner mod ventede 3890 mio. kroner.

Til sammenligning omsatte Lundbeck sidste år for 4103 mio. kroner i samme periode, mens periodens resultat var 930 mio. kroner.

"Vi har fået en god start på året og er på vej til at indfri vores forvetninger. Vi er også nået langt med hensyn til at diversificere vores produktportefølje med de tre seneste lanceringer af Lexapro i Japan, Sycrest og Onfi. I løbet af det næste halvandet år vil vi potentielt lancere yderligere fire produkter," siger koncernchef Ulf Wiinberg i kvartalsmeddelelsen.

Lundbecks guidance for EBITDA-resultat er uændret 3,0-3,5 mia. kr.

Selskabet er udfordret af, at patentet på dets største produkt antidepressionsmidlet Cipralex udløber om to år, og arvtageren LU AA21004s fase tre-resultater endnu ikke er offentliggjort. Forløber de som ventet, kan produktet være på det globale marked i løbet af slut 2013 eller i begyndelsen af 2014, spår analytikere. Samtidig er Lundbeck i færd med at lancere Cipralex under navnet Lexapro i Japan - en lancering, der ifølge kvartalsregnskabet "forløber planmæssigt" og har skaffet Lundbeck en markedsandel på 3,4 procent, ligesom der er store forventninger til den såkaldte alkoholpille Nalmefen.