Lundbeck med til at kickstarte kampagne mod dødssprøjter

Selvom Lundbeck er ude af sagen om misbrug af medicin i amerikanske dødssprøjter, slipper selskabet ikke sagen helt.

Ulf Wiinberg, adm.direktør for Lundbeck. Fold sammen
Læs mere
Foto: NIels Ahlmann Olesen

Den danske medicinalkoncern Lundbeck slipper ikke sagen om misbrug af medicin i forbindelse med henrettelser i USA helt, selvom selskabet i december i år solgte sit omdiskuterede medicin Nembutal til amerikanske Akorn, om dermed reelt ikke længere er involveret.

Onsdag – dagen før selskabets generalforsamling - underskrev Lundbecks adm. direktør Ulf Wiinberg som den først leder af et farmaselskab en erklæring, The Pharmaceutical Hippocratic Oath, hvor Lundbeck understreger at patienters rettighed til sundhed har første prioritet, men at selskabet fordømmer brugen af selskabets lægemidler til henrettelse af mennesker.

Erklæringen er udarbejdet af den britiske menneskerettighedsorganisation Reprieve, som tidligere har kritiseret Lundbeck hårdt for ikke at gøre nok for at forhindre misbrug af selskabets medicin til henrettelser. Kritikken kulminerede for et årstid siden blandt andet i forbindelse med sidste års generalforsamling.

Med Lundbecks underskrivelse af erklæringen sparker Reprieve gang i en kampagne for at få alle farmaselskaber til at underskrive samme erklæring.

Ved samme lejlighed overrakte stifteren af Reprieve, menneskerettighedsaktivisten Clive Stafford Smith en nystiftet pris for etisk lederskab i medicinalbranchen til Ulf Wiinberg, fordi virksomheden endte med at indføre et distributionssystem, som forhindrer de amerikanske fængsler i at få fat i selskabets medicin.

”Lundbeck får prisen, fordi selskabet endte med at gøre det rigtige. Det bør man anerkende. Selskabet blev i begyndelsen fanget på det forkerte ben, men det lykkedes for dem, at nå frem til en løsning, som sætter nye standarder i medicinalbranchen. Samtidig har det stor betydning for os, at Lundbeck som det første selskab har underskrevet erklæringen mod misbrug af deres lægemidler til henrettelser, når vi skal overbevise selskaber, der er mindre samarbejdsvillige om, at de skal skride til handling,” siger Clive Stafford Smith.

Ulf Wiinberg er stolt af at modtage prisen fra Reprieve, og mener samtidig, at han ved at underskrive erklæringen bekræfter den holdning Lundbeck hele tiden har haft, nemlig selskabet hovedfokus er at patienterne får deres medicin, samtidig med, at selskabet er imod misbrug af dets lægemidler.

”At ændre et distributionssystem er ikke noget, man bare lige gør. Skrækscenariet for mig var, at vi gjorde noget, der kunne betyde, at patienterne blev forment adgang til et livsvigtigt lægemiddel. Jeg ville ikke kunne se mig selv i spejlet, hvis en patient var død, fordi vi ikke havde styr på, hvad vi gjorde, når vi ændrede i distributionen. Det lykkedes heldigvis, og vi kan se, at det nye system har fungeret rigtig godt og forhindrer fængslerne i at få fat i lægemidlet,” siger Ulf Wiinberg.

Ifølge kommunikationsekspert Henrik Byager, er det et stort skridt, Lundbeck tager.

”Det er et stort, moralsk forpligtende skridt at skrive under på løftet, som Reprieve har udformet. Løftet er en del af en kampagne, hvor Reprieve går efter især det amerikanske medicinalselskab Hospira, som stadig leverer medicin til henrettelser i USA, mens de hylder dem, der skriver under på erklæringen,” siger Byager.

Han kalder det en interessant udvikling, at Lundbeck nu - efter at være kommet ud af sagen ved at først at ændre distributionssystem og siden sælge det omdiskuterede lægemiddel Nembutal fra - nu toner rent flag i debatten om dødsstraf.

”Ved at gå aktivt ind i Reprieves kampagne må Lundbeck også forvente fremover at blive involveret i debatter om dødsstraf,” vurderer Henrik Byager.

Branding-ekspert Martin Roll, der med base i Singapore rådgiver internationale virksomheder, mener overordnet set, at det er positivt, at Lundbeck nu toner helt rent flag.

"Det er positivt at et stort selskab står frem og har en klar holdning. Der er mange selskaber, der ikke rigtig mener noget. Det gjorde Lundbeck vel egentlig heller ikke i denne sag i starten. Men det er nødvendigt, at store, globale virksomheder tager stilling og går i dialog med stakeholders, herunder også græsrødder, i dag. Det gælder især i medicinalbranchen, i finanssektoren, hvor man måske ikke er så langt fremme med det endnu, og i oliebranchen," siger Martin Roll, der ikke mener, at der er tale om et PR-stunt fra Lundbecks side forud for generalforsamlingen.

»Jeg ser det ikke som et forsøg på at score billige point, men positivt forsøg på at slå fast en gang for alle over for selskabets mange stakeholders, at man har ændret holdning og  har en klar mening om, hvad man deltager i, og hvad man ikke deltager i, selvom det givet vis vil kunne støde nogle aktionærer,« siger Martin Roll, der heller ikke ser det som problematisk, at Lundbeck går med i Reprieves kampagne.

»Det er også positivt set fra NGO’ernes side. De oplever, at det nytter noget at forsøge at påvirke en stor virksomhed. Vi ser, at der er et stort internationalt pres mod mange store virksomheder og brancher i disse år. Svaret er åbenhed og direkte dialog med stakeholders, herunder også græsrodsorganisationerne,« siger Martin Roll.