Lundbeck holder depressionskort tæt ind til kroppen

Patienter og investorer må vente til næste år med at få flere detaljer om, hvad Lundbecks kommende depressionsmiddel kan tilbyde. Vi vil gerne være sikre på, at vi kun siger det, vi må, lyder det fra selskabet.

Foto: NIels Ahlmann Olesen

Lundbeck agter at holde kortene tæt til kroppen, når det handler om mere detaljeret dokumentation for, hvad selskabets helt store håb, depressionsmidlet LUAA21004 kan.

Mens kollegaerne hos Novo Nordisk allerede længe inden, selskabet indgav registreringsansøgninger i USA og Europa for selskabets to nye insulinpræparater, har haft travlt med at promovere resultaterne på kongresser og investormøder, nøjes Lundbeck indtil videre med overskrifterne.

"Novo Nordisk har en anden strategi. Men diabetes og depression er meget forskellige områder. Insulin bliver f.eks. godkendt på baggrund af ret enkle data, mens det her er meget mere komplicerede data, som vi først er nødt til at diskutere med myndighederne,” siger Anders Gersel Pedersen, koncerndirektør med ansvar for forskning, hos Lundbeck.
 
På en telekonference tirsdag morgen fiskede en række danske og internationale analytikere ellers efter flere detaljer for, hvad studierne mere præcist viser, og hvilke fordele Lundbeck og Lundbecks partner i USA, Takeda, vil slå på, når selskaberne skal til at markedsføre lægemidlet og få en bid af det anslået 115 milliarder kr. store marked for antidepressive midler.

Men Lundbeck står fast på, at selskabet ikke ønsker at komme med flere detaljer før formentligt i forbindelse med nogle store internationale lægekongresser i 2013, blandt andet for ikke senere at blive skudt i skoene, at selskabet har forsøgt at markedsføre lægemidlet til ikke godkendte formål.
 
"Vi mener, at det er rigtigt at drøfte label og retningslinjer med myndighederne, inden vi offentliggør data mere i detaljer. Det er bedre, at vi kommer ud og siger præcist det, vi må, i forhold til lablen. Når vi kommercialiserer stoffet vil vi gerne være sikre på, at vi kun siger det, vi må. Ellers får vi bare en masse diskussioner bagefter. Og stoffet bliver alligevel ikke tilgængeligt de næste 14 til 18 måneder," siger Anders Gersel Pedersen.
 
Trods de manglende detaljer er nyheden om, at Lundbeck har fået så gode resultater af forsøg i omkring 6.000 patienter med det nye depressionsmiddel, at de nu er klar til at indgive registreringsansøgning inden for det næste halve år i både Europa og USA, blevet modtaget positivt. Mandag eftermiddag, hvor nyheden blev offentliggjort steg kursen med omkring otte pct. for at falde knap tre pct. tirsdag.

Faldet skyldes ifølge aktieanalytiker i Sydbank Søren Løntoft Hansen primært gevinsthjemtagning oven på mandagens kursstigning.

”De positive fase III-resultater er særdeles vigtige for Lundbeck i bestræbelserne på at lancere en aftager til depressionmidlet Lexapro/Cipralex, som løbe af patnet i USA i marts i år,” siger Søren Lønborg, der anser en godkendelse af det nye depressionmiddel for essentielt, hvis Lundbeck skal være i stand til at fastholde sin hidtidige stærke position på markedet for antidepressiv medicin og leve op til sine langsigtede mål om vækst i omsætningen igen fra 2014 og frem.

Ifølge Søren Løntoft Hansen er det 115 milliarder kr. store depressionsmarkedet kendetegnet ved at være meget fragmenteret mellem en række forskellige patentbeskyttede lægemidler med forskellige profiler, og en række billigere kopivarianter.

Han vurderer på baggrund af de nuværende oplysninger, at lægemidlet kan få et topsalg på otte milliarder kr., mens Lundbeck taler om, at selskabet vil kunne bogføre et salg på mellem fem og ti milliarder kr., når salget er på sit højeste. Oveni skal så lægges det salg, partnere, japanske Takeda, kan bogføre.