Luksus-modehuse giver krisen baghjul

Detailhandlen er generelt presset af det faldende forbrug, men anderledes godt ser det ud for de globale modehuse, der har tøj i luksusklassen som speciale. Det er især kineserne, der giver en hjælpende hånd.

Foto: Christian Als
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det går godt for de gamle, velrenommerede, engelske modehuse Burberry og Mulberry, der producerer luksusbeklædning til den helt dyre ende af prisskalaen. Uanfægtet af den globale krise viser de seneste regnskaber fra de to modekoncerner, at der ikke er tale om krise i luksussegmentet. Ikke endnu i hvert fald. Englands største fabrikant af luksusvarer Burberry, der blandet andet er kendt for deres ikoniske trench-coat, oplevede et salg, der opgjort ved udgangen af 2011 overgik analytikernes forventninger. Indtægterne i de sidste tre måneder af 2011 rundede 574 mio. pund, som svarer til lidt over 5,1 milliarder kr. Det er en fremgang på 22 pct. i forhold til samme periode sidste år.



Fremgangen kan især tilskrives salget på de asiatiske markeder, som steg med 36 pct. De europæiske markeder efterspørger i stigende grad varer med de klassiske Burberry-tern og oplevede en fremgang i salget på 20 pct. Men en stor del af den fremgang kan dog tilskrives rejsende, der luksus-shopper i Europa, hvor det især er kineserne, som pynter på det europæiske salg.

"De rejsende luksusforbrugere drev merafkastet på markeder som London, Paris, Hong Kong og Las Vegas," udtaler finansiel direktør i Burberry, Stacey Cartwright, til Bloomberg.



En anden af de kendte engelske luksusproducenter oplever også fremgang i salget. Modehuset Mulberry, der er kendt for de dyre og klassiske tasker, oplevede en fremgang på 35 pct. i salget i de seks uger, der løb frem til d. 14. januar, skriver The Guardian. Her er salget både drevet af indelandsk og undelandsk efterspørgsel, oplyser Mulberry. At nyrige kinesere er en gevinst for euopæiske luksusproducenter understreges hos det italienske modehus Salvatore Ferragamo. De planlægger at åbne otte nye butikker i Kina inden for de næste tre til fem år, som skal føjes til de 58 butikker, som de allerede har åbnet på det kinesiske marked.