Luftskib ramte telefonpæl og gik på næsen

Anden prøveflyvning for Airlander 10 endte med skader på det særprægede luftskib. Ingen kom dog til skade.

Her går Airlander 10-luftskibet på næsten. Foto: Lee Cordell, YouTube/Scanpix Fold sammen
Læs mere
Foto: Lee Cordell / Youtube

Det blev en hård landing for det nye Airlander 10-luftskib, efter at det ramte en telefonpæl under en anden prøveflyvning i det østlige England onsdag.

Forsiden af passagerkabinen er blevet beskadiget, da Airlander 10 landede på næsen efter at have været i luften i omkring 100 minutter over Bedfordshire nord for London. Både piloter og besætningsmedlemmer meldes uskadte. Uheldet skete under den planlagte landing, og det var næsten i slowmotion, at luftskibet gik på næsen.

Et vidne siger ifølge britiske BBC, at der hang en line ned fra luftskibet, og at det var den, der ramte telefonpælen lige inden landingen. Det afviser selskabet bag Airlander 10, det private Hybrid Air Vehicles (HAV).

Skaderne beses efter den uheldige landing med Airlander 10-luftskibet på Cardington Airfield i Storbritannien. Foto. Darren Staples, Reuters/Scanpix Fold sammen
Læs mere
Foto: DARREN STAPLES.

Havarikommission er på sagen

Den britiske havarikommission, Air Accidents Investigation Branch, bekræfter, at man nu undersøger uheldet, om end der ikke vil blive sendt et hold ud til stedet med det 20 kilo tunge luftskib, der kan skyde en topfart på 148 kilometer i timen.

Det 92 meter lange luftskib er en blanding af en flyvemaskine, en helikopter og et klassisk luftskib. Det blev oprindelig udviklet for det amerikanske militær, der ville bruge det til - synlig - overvågning i Afghanistan, fordi det kan holde sig i luften i omkring fem dage med besætning om bord. Militærbudgettet blev imidlertid beskåret, så den videre udvikling af luftskibet er overtaget af HAV og har base på Cardington Airfield.

Luftskibet er 15 meter længere end de største passagerfly og flyver på helium, som ikke kan brænde, sådan som de tidligere luftskibe altid var i fare for at kunne.

Endnu større model på vej

Airlander 10 gennemførte sin første testflyvning 18. august, hvor den landede igen en halv time senere.

Hybrid Air Vehicles arbejder på at udvikle en endnu større udgave af luftskibet, Airlander 50, som skal kunne transportere op til 50 tons gods. Airlander 10 kan klare en vægt på op til 10 tons.

Airlander 10 har kostet 25 millioner pund, svarende til 217 millioner kroner, at udvikle.