Luftshavnsscannere tæt på børneporno

De nye detaljerede scannere i lufthavnen er så detaljerede, at de kommer på kant med lovgivning om børneporno, mener kritikere.

Foto: Lars Helsinghof
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Blandt andet lufthavnen i Manchester er ved at indføre avancerede former for gennemlysningsudstyr, så flypassagerer ikke behøver at fjerne bælter, sko og frakker ved sikkerhedstjek.

Men selv om det lyder som en smart opfindelse, har den straks fået kritikere.

Røntgenudstyret er nemlig så godt, at de billeder, som maskinerne skaber, minder om rigtige fotografier. Det åbner nemlig for muligheden for misbrug. Kort sagt er billederne så gode, at frygten for børneporno er dukket op.

Prinicielt nøgne
Kritikerne henviser til, at passagerne i princippet er nøgne foran personalet, fordi omridset af deres kønsdele også kan anes på skærmene.

Det er blandt andre det britiske sidestykke til Red Barnet (Action on Rights for Children), der mener, at maskinerne kommer i direkte clinch med de eksisterende love mod børnepornografi, der forbyder at vise og tage uanstændige billeder af børn. Organisationen finder det irelevant, at børnene kun bliver scannet med deres forældres samtykke, og at billederne ikke bliver gemt.

For situationen åbner muligheden for, at krænkere kan hævde, at de blot kiggede på børnepornografi i et begrænset tidsrum, og at de ikke gemmer billederne - og dermed holde sig inden for lovens rammer.

Efter kritikken har lufthavnen i Manchester valgt at undlade scanning af børn, indtil sagen er undersøgt nærmere.

Efter testforsøgene vil de avancerede scannere med stor sandsynlighed være på vej til klodens andre lufthavne. Ifølge rygter har de amerikanske myndigheder lagt bestilling på henved 1.000 maskiner.

Firmaet bag teknikken RapiScan forklarer, at man benytter sig af "backscattering", der kan lave foto-lignende afbilledninger af, hvad der gemmer sig op til en centimeter bag klæder.

Københavns Lufthavne oplyser til ComON, at man ikke har nogle aktuelle planer om at teste maskinerne, men at man følger udenlandske test med interesse, da et hvert tiltag, der kan hjælpe kunderne hurtigere til flyet, er interessant.

»Selvfølgelig er vi interesseret i ting, der kan forkorte passagerenes ventetid og højne sikkerhed. De to ting skal følges ad. Det gør de bare ikke i øjeblikket. Vi har kigget på bodyscannerne andre steder. Og de tager simpelt hen for lang tid og kræver for meget personale. Så lige nu afventer vi, til teknologien bliver bedre,« siger sikkerhedschef Johnnie Müller fra København Lufthavne.

Han har set scannerne demonstreret i både London og Amsterdam og er ikke imponeret. Ifølge sikkerhedschefen vil teknologien først gøre sit indtog om nogle år, når den er blevet voksen, og der er vedtaget internationale standarder for hvilke typer, der skal bruges i lufthavnene.

En eventuel dansk implementation vil ske i samarbejde med Statens Lufthavnsvæsen.